تلاش ایران برای پرتاب دوباره ماهواره «ناهید ۱» پس از دو بار پرتاب ناموفق

تصویر منتشر شده از بخشی از ماهواره «ناهید ۱» در رسانه‌های ایران در سال ۹۵

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد که در دو هفته آینده ماهواره «ناهید ۱» برای «قرار گرفتن در مدار» به وزارت دفاع تحویل داده می‌شود.

محمد جواد آذری‌جهرمی روز چهارشنبه گفت که «ایرادات دو پرتاب قبل استخراج و برطرف شده است».

ماهواره «ناهید ۱» سال ۹۵ توسط رئیس جمهور ایران رونمایی شده بود اما مقامات جمهوری اسلامی از پرتاب ناموفق آن سخن گفته بودند.

ایران نخستین ماهواره خود به نام «امید» را که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ماهیت «پژوهشی و مخابراتی» داشت، در بهمن سال ۸۷ سوار بر موشک ماهواره‌بر «سفیر» به فضا پرتاب کرد.

حدود یک سال پس از پرتاب ماهواره امید، مقام‌های ایران از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر «کاوشگر ۳» که مجهز به کپسولی حاوی مار و موش زنده بود، خبر دادند.

تهران در سال ۹۲ نیز از اعزام یک میمون به فضا خبر داد. با این حال، دولت روحانی اردیبهشت ماه گذشته طرح دولت محمود احمدی‌نژاد برای فرستادن انسان به فضا را به دلیل گران بودن این پروژه بایگانی کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، مرداد سال ۸۹ اعلام کرده بود که ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ اولین فضاپیمای حامل انسان را به کره ماه خواهد فرستاد.

پیش از این امیر علی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، دولت یازدهم را متهم کرده بود که به گفته او، از «ترس» آمریکا «موشک ماهواره‌بر آماده پرواز» را در انبار نگهداری می‌کند. امیرعلی حاجی‌زاده چنین اقدامی را «تحقیرآمیز» دانسته بود.

برنامه فضایی ایران زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود ولی این وزارتخانه استفاده از این برنامه به منظور پوشش برای گسترش تسلیحاتی را تکذیب کرده‌است.