عفو بین‌الملل: رضا رسایی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در معرض خطر اعدام است

Iran

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۱۶ آبان در بیانیه‌ای هشدار داد که رضا (غلامرضا) رسایی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری سال گذشته، در معرض خطر اعدام قرار دارد.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر می‌گوید، رضا رسایی در ارتباط با اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران بازداشت و مورد «شکنجه» قرار گرفته است.

طبق این گزارش، جلسه دادگاه رضا رسایی روز ۱۵ مهرماه سال در شعبه دو دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه برگزار شد.

عفو بین المللی نوشته است، این دادگاه «به شدت ناعادلانه»، رضا رسایی را به اتهام «قتل» مجرم شناخت و به اعدام محکوم کرد و تنها مستندات این پرونده براساس «اعترافات اجباری» است که با شکنجه از او اخذ شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است:«رضا (غلامرضا) رسایی، ۳۴ ساله، از اقلیت‌های قومی و مذهبی کُرد و یارسان» است که در ارتباط با اعتراضات سراسری « زن زندگی آزادی» به قتل یک مامور سپاه پاسداران متهم شده است.

اعتراضات سراسری سال گذشته در واکنش به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد.

جان‌باختن مهسا امینی آغازگر موجی از اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی شد که به لحاظ گستردگی جغرافیایی و تداوم تظاهرات کم سابقه بود. نهادهای حقوق بشری می‌گویند٬ صدها نفر در جریان این اعتراضات کشته شدند

تاکنون دست‌کم ۷ تن از معترضان بازداشت شده در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» یعنی محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی اعدام شده‌اند .