استفاده‌ از دوچرخه‌های اشتراکی برای زنان در مشهد ممنوع شد

عکس آرشیوی است

برخی گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از ممنوعیت استفاده‌ از دوچرخه‌های اشتراکی برای زنان در مشهد روایت دارند.

آرش هاشمی، خبرنگار ساکن ایران، در اکانت توییتر خود چند عکس مرتبط با این موضوع منتشر کرده و نوشته است که «استفاده‌ دختران مشهدی از دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر ممنوع شد و فقط در پارک بانوان امکان‌پذیر است.»

دوچرخه‌های اشتراکی از سوی شهرداری مشهد در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. آذر ماه سال گذشته نیز در اصفهان اعلام شد که استفاده زنان از دوچرخه‌های اشتراکی ممنوع است.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی هم سال گذشته ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان در مکان‌های عمومی را در این استان اجرایی کرده بود.

این ستاد یک نهاد حکومتی است که در همه شهرهای ایران شعبه دارد و رئيس آن توسط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منصوب می‌شود.

در شورای مرکزی این ستاد، چهره‌هایی چون وزرای علوم، آموزش و پرورش و فرهنگ ارشاد، یک عضو مجلس خبرگان، دبیر شورای عالی حوزه علمیه و رئيس سازمان صداوسیما حضور دارند.

احمد علم‌الهدی،‌ امام جمعه مشهد، نیز اول تیرماه ۹۹ ضمن مخالفت با دوچرخه‌سواری زنان در مکان‌های عمومی گفته بود که باید زنان در مکان‌هایی «دور از نگاه مردها» دوچرخه‌سواری کنند.

او تاکید کرده بود که اگر زنان در مکان‌های عمومی مثل دانشگاه دوچرخه‌سواری کنند، آتش «غرایز جنسی جوانان» را شعله‌ور می‌کنند و دانشگاه «کانون فساد» می‌شود.

بحث دوچرخه‌سواری زنان بیش از ۲۰ سال است در فضای عمومی و رسانه‌های ایران مطرح است و به دلیل مخالفت‌های سرسختانه نهادهای مذهبی و حکومتی،‌ همواره با حاشیه و جنجال همراه بوده است.

آیت‌الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، آذر ماه سال ۹۶ در پاسخ به سوالی اعلام کرد دوچرخه سواری زنان در مکان‌های عمومی«جایز نیست».

بر اساس گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا/ ف. ق./ ر.ح