ظریف: تبادل دو زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی «کذب محض» است

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه، هفتم آبان در واکنش به خبر تبادل دو زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی این خبر را «صد در صد دروغ» خواند.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به «پیشنهاد مبادله جامع زندانیان طرفین» گفت: «ما در کشورهای مختلف به دستور آمریکا زندانی داریم، در خود آمریکا هم زندانی داریم، افرادی را نیز در ایالات متحده آمریکا داریم که حتی مدت محکومیت غیر قانونی آنها تمام شده، اما آمریکایی‌ها مانع برگشت‌شان به ایران شدند.»

وزیر امور خارجه ایران در حالی که «موضوع معامله دو جاسوس بازداشتی با آمریکا را «کذب محض» خواند، به نام این دو زندانی اشاره‌ای نکرد. اما در روزهای اخیر برخی کاربران اصول‌گرا در شبکه‌های اجتماعی از تبادل سیامک نمازی و مراد طاهباز، فعال محیط زیست، با زندانیان آمریکایی خبر داده بودند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های وابسته به آن همواره تلاش دارند، زندانیان دوتابعیتی را «جاسوس» بنامند.

احمدرضا جلالی، مسعود مصاحب، مراد طاهباز، کامران قادری و سیامک نمازی و پدرش، باقر نمازی از جمله زندانیان دوتابعیتی هستند که با اتهاماتی چون جاسوسی و اخلال در امنیت کشور در زندان‌های ایران دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.

در آخرین گزارش سازمان ملل که در تاریخ ۲۴ مهرماه منتشر شد به وضع زندانیان دوتابعیتی و خارجی در ایران هم اشاره شده و دبیرکل سازمان ملل در مورد اساس بازداشت زندانیان دوتابعیتی و اتهامات امنیتی به آن‌ها ابراز نگرانی کرده بود.