خطیب‌زاده: طالبان به تامین امنیت دیپلمات‌ها توجه کنند

یک نیروی طالبان در غزنی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از تماس مستمر با سرکنسولگری ایران در هرات خبر داده و از طالبان خواست «سلامت دیپلمات‌های» ایرانی را تضمین کنند.

او همچنین از تشدید خشونت‌ در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

آقای خطیب‌زاده روز جمعه، ۲۲ مرداد، در توییتر خود نوشت:‌ «جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها در افغانستان، با توجه به تسلط طالبان بر شهر هرات، توجه جدی آنها به تامین امنیت اماکن دیپلماتیک و سلامت دیپلمات‌ها را به طور کامل جلب می نماید.»

نیروهای طالبان در روز پنج‌شنبه توانستند هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان را در غرب کشور و شهر استراتژیک غزنی در جنوب کابل را تصرف کنند.

پیشتر رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه ایران، در توییتر نوشته بود که دیپلمات‌های ایران مانند دیپلمات‌های سه کشور دیگر که در هرات حضور دارند در کمال سلامتی و امنیت بوده و نگرانی ندارند.

او در توییت دیگری از طالبان تنها با عنوان «نیروهای امارت اسلامی» یاد کرده بود، توصیفی که در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت.

آقای موسوی٬ دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران، در توئیتی نوشته بود: «اداره ⁧‫هرات‬⁩ در اختیار نیروهای امارت اسلامی درآمده است. سرکنسول، دیپلماتها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند. مرتب با آنها در تماس هستم.»

این مقام وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است که نیروهای طالبان «متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند.»

نیروهای طالبان در مرداد ۱۳۷۷ پس از تصرف مزار شریف، با ورود به کنسولگری ایران در این شهر هشت دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی را به ضرب گلوله کشتند.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.