مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران: برای موفق نشان دادن خود حاضر به تساهل و تسامح نیستیم

علی باقری می‌گوید دولت همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی را در سبد مذاکرات هسته‌ای نگذاشته است

معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران می‌گوید: «برای این‌که خود را مردان موفق در میدان دیپلماسی نشان دهیم، حاضر نیستیم تا در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم».

علی باقری کنی روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد مدعی رویکرد «هوشمندانه دستگاه دیپلماسی در استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های ملی و فراملی شد» و گفت هنر دیپلماسی آن است که «مردان خود را فدا کند تا اهداف سیاست خارجی محقق شود».

آقای باقری همچنین ادعا کرده که وزارت خارجه ایران طی چند ماه گذشته توانسته است در میدان روابط اقتصادی، به تنوع در تعاملات اقتصادی، تنوع در طرف‌های تجاری، پایداری روابط اقتصادی و ابزارسازی از مناسبات اقتصادی عینیت بخشد.

این اظهارات در حالی است که بنابر گزارش شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، روسیه طی چند ماه گذشته بخشی از بازار نفت چین، تنها مشتری نفت خام ایران، را تصاحب کرده و صادرات نفت ایران افت کرده است.

از طرفی اظهارات وی درباره تنوع در طرف‌های تجاری در حالی است که آمارهای گمرکی ایران نشان می‌دهد در دو ماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی ۷۸ درصد از صادرات غیرنفتی کشور تنها راهی پنج کشور چین، امارات، عراق، ترکیه و هند شده است. سه چهارم واردات کشور نیز تنها از پنج کشور چین، امارات، هند، ترکیه و روسیه بوده است.

آقای باقری در ادامه گفت دولت همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی را در سبد مذاکرات هسته‌ای نگذاشته است.

مذاکرات برجام از حدود چهار ماه پیش متوقف شده و اعمال محدودیت اخیر ایران بر وظایف نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی نیز به دور تازه‌ای از تنش‌ها میان ایران و غرب دامن زده است. از سوی دیگر ادامه تحریم‌ها و عدم احیای برجام، موجب تشدید گرانی‌ها و بالا رفتن قیمت ارزهای خارجی شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر