مربی و بازیکنان یک تیم بسکتبال حجاب اجباری را برداشتند

مربی و بازیکنان «تیم بسکتبال زنان کنکو»

مربی و بازیکنان «تیم بسکتبال زنان کنکو»، به عنوان اولین تیم ورزشی از هنگام اجباری شدن حجاب در جمهوری اسلامی تاکنون، به شکل تیمی و دسته جمعی کشف حجاب کردند.

فرزانه جمامی، سرمربی تیم بسکتبال زنان کنکو، با انتشار عکس تیمی بدون حجابی از خود و بازیکنان این باشگاه با هشتگ «زن، زندگی، آزادی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «به دخترت بیاموز که چیزهایی به نام نقش هاى جنسيتى، مزخرفاتی بیش نیستند.»

این مربی بسکتبال در ادامه افزود که به دختران «بياموز شما ارزشمند و غیر قابل تعویض هستید. اگر چیزی به غیر از این به شما گفته شد، باور نکنید.بهشون بگو "خودت را پنهان نکن. ایستادگی کن، سرت را بالا بگیر و به آنها نشان بده که چه چیزی به دست آورده‌ای.»

فرزانه جمامی در پایان یادداشت اینستاگرامی خود تاکید کرد که به دختران «بگو شما قدرتمند و توانمند هستيد، شما زن زندگى آزادى هستید.»

از هنگام کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد و پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران که شعار «زن، زندگی، ازادی» یکی از شعارهای اصلی آن است تاکنون بسیاری از زنان در ایران حجاب اجباری را برداشته‌اند.

شماری از چهرهای مشهور از جمله بازیگران و هنرمندان و ورزشکاران زن نیز در جریان اعتراضات سراسری حجاب اجباری را برداشته و عکس‌ها یا ویدیوهایی پس از کشف حجاب از خود منتشر کرده‌اند.

در میان زنان ورزشکار، الناز رکابی، ورزشکار رشته سنگ‌نوردی، یکی از اولین چهرهای ورزشی ایرانی است که برداشتن حجاب اجباری و حضور بدون حجاب او در مسابقات کره جنوبی با استقبال گسترده‌ مردم مواجه شد و واکنش‌ مقام‌های جمهوری اسلامی را نیز در پی داشت.

نیلوفر مردانی، ملی پوش تیم اسکیت ایران، نیز بدون حجاب در مسابقات اسکیت ترکیه حضور یافت. وزارت ورزش جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حضور بدون حجاب نیلوفر مردانی اعلام کرد که او از یک ماه قبل در تیم ملی اسکیت عضویت نداشته است.

یکی دیگر از زنان ورزشکار نیز پارمیدا قاسمی، کمان‌دار رشته ریکرو تیم ملی ایران، است که در مراسم اهدای مدال در اختتامیه لیگ تیروکمان جام خلیج فارس در تهران، حجاب اجباری را از سر برداشت.

با این همه تاکنون هیچ یک از تیم‌های ورزشی زنان به شکل دسته‌جمعی اقدام به برداشتن حجاب اجباری نکرده بود و «تیم بسکتبال کنکو» اولین تیم ورزشی زنان در ایران است که از هنگام اجباری شدن حجاب در جمهوری اسلامی، یعنی بیش از چهار دهه پیش، به شکل تیمی اقدام به کشف حجاب کرده است.