کاهش چشمگیر در آمار تولد در ایران در بهار ۱۴۰۰

مرکز آمار ایران از کاهش آمار موالید در بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه دو سال پیش از آن خبر داد.

بر اساس گزارش این مرکز که خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ۱۴ آبان، منتشر کرد، در بهار امسال ۲۶۹ هزار و ۷۴۸ ولادت در کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با بهار ۱۳۹۹ این آمار ۱۰ هزار و ۸۱۶ مورد کمتر است.

بر اساس این گزارش، آمار تولد در بهار ۱۳۹۸، ۲۹۹ هزار و ۳۸۹ و در بهار ۱۳۹۹، ۲۸۰ هزار و ۵۶۴ مورد بوده است.

پیشتر حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت اواخر اردیبهشت امسال ضمن هشدار درباره کاهش ۲۵ درصدی فرزندآوری در ایران از «عقلای کشور» خواسته بود که برای رفع این مشکل «اقدامی فوری» انجام دهند.

در سال‌های اخیر، نابسامانی شرایط اقتصادی و گسترش مشکلات اجتماعی، باعث بی‌انگیزگی عمومی برای فرزندآوری در ایران شده تا جایی که کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران از نگرانی‌های حکومت و به‌ طور خاص رهبر جمهوری اسلامی است.

در همین زمینه علی خامنه‌ای روز ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در سخنانی بار دیگر بر «ازدواج بهنگام و فرزندآوری» به‌عنوان «نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور» تأکید کرده بود.

با این حال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی حکومت برای فرزندآوری بیشتر در سال‌های اخیر موثر واقع نشده و بر اساس گزارش‌ها تمایل زوج‌های جوان به عدم فرزندآوری و تک‌فرزندی افزایش قابل توجهی یافته است.

آخرین گزارش‌های رسمی در این باره به سال ۹۵ بازمی‌گردد. در آن زمان شهین‌دخت ملاوردی، معاون وقت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفته بود که حدود ۱۴.۴ درصد خانواده های ایرانی بدون فرزند هستند و ۱۸.۹ درصد نیز فقط یک فرزند دارند. به این ترتیب می‌توان گفت که بین ۳۳ تا ۳۴ درصد خانواده‌های ایرانی تک‌فرزند و بدون فرزند هستند.