بازار خودرو ایران در انتظار واردات و در آستانه مالیات بر خودروهای لوکس

قرار است واردات خودرو به ایران در سال آینده، بعد از چند سال محدودیت، از سر گرفته شود و هم‌زمان دولت به‌دنبال اِعمال مالیات سنگین روی خودروهای لوکس است.

دولت جمهوری اسلامی سعی دارد در سال آینده از دو روش درآمد خود را از خودرو افزایش دهد؛ یکی واردات خودرو و دیگری افزایش مالیات بر خودروهای اصطلاحاً لوکس.

بر اساس مصوبه مجلس، در سال ۱۴۰۱ ارزش انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان مشمول مالیات سالانه خودرو هستند.

بیشتر در این باره: گران‌فروشی عجیب خودروهای چینی در ایران تا سه برابرِ قیمت جهانی

بر اساس این مصوبه، تا مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد مالیات لحاظ خواهد شد.

این مالیات به‌صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند وتا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان دو درصد، تا مبلغ چهار و نیم میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان سه درصد و نسبت به مازاد چهار و نیم میلیارد تومان چهار درصد خواهد بود.

به نظر می‌رسد این نوع مالیات‌گذاری سبب افزایش قیمت خودرو در سال آينده بشود.

در همین حال، با وجود مخالفانی در بدنه مجلس و دولت، طرح واردات خودرو در سال آینده در حال پیگیری است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، از تصویب مجدد موضوع واردات خودرو از محل ارز غیرصادراتی با اِعمال اصلاحاتی در جلسه این کمیسیون خبر داده است.

برای سال آینده برنامه‌ریزی شده که پنجاه هزار دستگاه خودرو سواری و بیست هزار دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز (هیبریدی) و برقی وارد ایران شود.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفته است: «مسئولین کشور دریافته‌اند که واردات بخشی از تأمین تقاضای خودرویی ایران است، اما برخی افراد به طور جدی با واردات مخالف هستند. در این کشمکش‌ها گاهی این افراد غالب می‌شود و گاهی گروه موافق با واردات.»

وی درباره تأثیر واردات خودرو روی بازار ایران نیز گفته است: «با وارد کردن این تعداد خودرو به ایران، بازار تنظیم نمی‌شود. تنظیم بازار یعنی این‌که قیمت خودرو در بازار به‌صورت خودتنظیم باشد و واردات برای افراد آزاد باشد.»

بیشتر در این باره: ریشه فساد گسترده در صنعت خودرو ایران کجاست؟

به‌گفته این مسئول صنفی، «ماده چهار واردات اگر تصویب شود و واردات به ازای صادرات خودرو و قطعات باشد، وارداتی انجام نخواهد شد. واردات یک اهرم تنظیمی در اختیار دولت‌هاست. دولت‌ها باید بتوانند تشخیص دهند واردات آزاد شود یا خیر. اما در این طرح می‌توان تنها هفتصد میلیون دلار صادر کرد. با این رقم چه تعداد خودرو به کشور می‌توان وارد کرد تا بازار تنظیم شود؟»

فربد زاوه، کارشناس خودرو، نیز درباره شرایط کنونی بازار خودرو ایران گفته است: « تویوتا کمری ۲۰۰۸ حدود ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که قیمت نسخه صفر کیلومتر دنا پلاس توربو اتوماتیک حدود ۴۵۰ میلیون تومان است. این نشان‌دهنده این است که خودرو کارکرده وارداتی از خودرو صفر داخلی از مقبولیت بیشتری برخوردار است.»

میزان تعرفه واردات خودرو در سال آینده

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در این ‌باره چنین توضیح داده است: «مقررات همان مقررات سابق است. تعرفه واردات خودرو هیبریدی چهار درصد بود، اما آقای شریعتمداری این تعرفه را به چهل درصد رساند. در آخرین مرتبه، تعرفه واردات خودرو هیبریدی به ۹ درصد کاهش یافت.»

اما واردات خودرو چه تاثیری روی بازار خودرو ایران خواهد گذاشت؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو، معتقد است که در زمینه خودرو داخلی و ارزان‌قیمت، «بازار ایران دچار یک تورم داخلی و مزمن است. از سال ۱۳۵۰ تورم دو رقمی وجود داشت. در حال حاضر متوسط تورم در ۱۰ سال اخیر، حدود ۳۱ درصد است. در چنین شرایطی نمی‌توان منتظر ارزانی بود. اما در کل قیمت خودروهای چینی سقوط خواهد کرد. با عبور از محدوده پانصد میلیون تومان، احتمال کاهش قیمت بسیار است و از محدوده نهصد میلیون به بالا، کاهش قیمت بسیاری رخ خواهد داد؛ اگرچه بر خودروهای ارزان‌تر تأثیر کمتر خواهد بود. خودروهای کارکرده وارداتی قیمتی منطقی پیدا خواهند کرد.»

تازه‌های بازار خودرو

ادغام ایران‌خودرو و سایپا؛ ممکن و مفید یا دشوار و زیان‌بار؟چرا چینی‌ها خودرو چینی نمی‌خرند؟گران‌ترین پیکان‌های بازار ایرانایمن‌ترین خودروهای اروپا کدام‌اند؟تازه‌ترین خودروهای ایرانی بر روی پلت‌فرم‌های از رده‌خارج قدیمیارابه‌های مرگ ایرانی؛ خودروهای ناامن بازار ایران کدام‌اند؟