آغاز رای‌گیری برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس ایران

رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی ایران روز جمعه، دوم اسفندماه، ساعت هشت صبح در سراسر ایران آغاز شد.

انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری ایران به دستور وزیر کشور آغاز شد.

به موجب قانون رأی‌گیری از ساعت هشت صبح تا شش عصر ادامه خواهد داشت و «در صورت صلاحدید وزیر کشور» تا ساعت ۲۴ روز جمعه قابل تمدید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: «هر کسی که به منافع ملی کشور علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت می‌کند.»

علی خامنه‌ای پیشتر هم در تلاش برای ترغیب هر چه بیشتر مردم به شرکت در این انتخابات گفته بود که «ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید، اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید».

در انتخابات روز جمعه ۵۷ میلیون ایرانی حائز شرایط رای دادن هستند، اما گزارش‌ها حاکی است که مشارکت مردم در این انتخابات گسترده نخواهد بود.

از جمله احمد نادری، رئیس موسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران، روز ۲۶ بهمن اعلام کرد که بر اساس نتایج یک نظرسنجی، تنها حدود ۲۴ درصد مردم تهران در انتخابات شرکت خواهند کرد.

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پیش از این از رد صلاحیت ۹۰ درصد نامزدهای خود در انتخابات مجلس خبر داده و گفته بود برای انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه تهران فهرست نمی‌دهد.

انتخابات مجلس یازدهم در ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی و در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود.

چندین گروه سیاسی و بسیاری از کاربران فضای مجازی شرکت در این انتخابات را تحریم کرده‌اند.