ادعای همتی درباره «ثبات نسبی اقتصاد» به رغم گزارش بانک جهانی

عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، روز سه‌شنبه مدعی شد که به رغم «فشار حداکثری دشمنان، خوشبختانه با همت و تلاش مجموعه دولت و اقدامات بانک مرکزی ثبات نسبی در بازار ارز و اقتصاد کشور ایجاد شده است».

به گزارش وب‌سایت رسمی بانک مرکزی، وی روز سه‌شنبه، ۲۳ مهرماه، اعلام کرد که «نباید به این حد قائل شویم و لازم است تلاش‌ها مضاعف‌تر شود».

اظهارات آقای همتی درباره «ثبات نسبی» در اقتصاد کشور در حالی است که بانک جهانی هفته گذشته پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری خورشیدی به منفی ۸.۷ درصد برسد.

بیشتر در این باره: مرکز آمار: رشد منفی ۴٫۹ درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته


بر اساس ارزیابی بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال گذشته نیز منفی ۴.۹ درصد بود.

بانک مرکزی ایران انتشار گزارش‌ها پیرامون رشد اقتصادی کشور در سال جاری را متوقف کرده و آخرین گزارش این بانک که مربوط به سه ماهه اول پارسال است و ماه گذشته منتشر شد، مدعی رشد اقتصادی ۱.۸ درصدی در این دوره نسبت به بهار سال ۹۶ است.

جزئیات آمارهای بانک جهانی که چهارشنبه هفته گذشته در سایت رسمی آن منتشر شد، نشان می‌‎دهد که ارزش افزوده بخش نفت ایران در سال جاری نسبت به پارسال حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

البته این گزارش بر اساس صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران در سال جاری و سال‌های پیش رو تنظیم شده است، در حالی که آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که طی چند ماه گذشته صادرات کنونی نفت ایران به زیر ۳۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است که بخش عمده آن برای تسویه بدهی‌های ایران به شرکت‌های «سی‌ان‌پی‌سی» و «سینوپک» چین بابت توسعه میادین آزادگان و یادآوران، راهی این کشور می‌شود و بخش دیگر به سوریه تحویل داده می‌شود.

معلوم نیست آیا سوریه در قبال دریافت نفت از ایران پول می‌دهد یا نه.

بانک جهانی ارزش تولید ناخالص داخلی ایران (اقتصاد کشور) در سال جاری را ۴۹۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده است. غیر از بخش نفت، بخش عمران و خدمات ایران نیز با رکود مواجه شده است.

این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران در سال آینده خورشیدی نسبت به سال ۹۸ را حدود یک دهم درصد و برای سال ۱۴۰۰ حدود یک درصد پیش‌بینی کرده است.

بیشتر در این باره: تورم سالانه منتهی به خردادماه در ایران به ۳۷٫۶ درصد رسید


بانک جهانی پیش‌بینی کرده است تورم سالانه ایران به ۳۸.۳ درصد برسد. تورم پارسال نزدیک ۳۰ درصد بود.

این گزارش به اوج‌گیری تورم در ماه مه امسال (اردیبهشت) اشاره کرده و نوشته است، نرخ دلار در ماه اوت (شهریور) نسبت به پاییز پارسال که به رکورد تاریخی خود رسیده بود، حدود ۴۰ درصد نسبت به ریال کاهش یافته و انتظار می‌رود تورم نیز با شتاب کمتری افزایش یابد.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده است سال آینده نرخ تورم ایران ۲۹ درصد و سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲.۷ درصد باشد.

بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرده است کل صادرات کشور در سال جاری ۲۸.۷ درصد و واردات کشور ۲۱.۱ درصد نسبت به پارسال کاهش یابد.

منابع: بانک مرکزی ایران، بانک جهانی/ ف. ق./ ف. دو.