گزارش بانک مرکزی ایران؛ ادامه رکوردشکنی قیمت مسکن؛ فروش خانه ۲۴ درصد افت کرد

بانک مرکزی ایران در گزارش جدید خود می‌گوید قیمت مسکن در تهران در مردادماه گذشته نسبت به تیرماه امسال ۲.۵ درصد رشد داشته و به رکورد جدید ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان برای هر متر مربع رسیده است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور منتشر شد، آمده است که تعداد معاملات مسکن در تهران در مردادماه نسبت به تیرماه ۲۴ درصد افت داشته و به هفت هزار و ۸۲۵ مورد سقوط کرده است.

بانک مرکزی توضیحی درباره علت این موضوع منتشر نکرده، اما به نظر می‌رسد که امید به احیای برجام و افت نسبی نرخ دلار در بازار آزاد ارز ایران علت کاهش تمایل شهروندان به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در مردادماه باشد.

ایرانی‌ها طی سال‌های اخیر برای جلوگیری از افت ارزش دارایی‌های ریالی‌ خود، به بازارهای دیگر، از جمله مسکن پناه آورده‌اند.

قیمت هر متر مربع مسکن در مرداد سال ۱۴۰۰ کمتر از ۳۱ میلیون تومان بود. بدین ترتیب، تورم مسکن در مرداد گذشته نسبت به ماه مشابه پارسال حدود ۳۸ درصد بوده است.

بیش از ۵۲ درصد از معاملات مسکن در مرداد امسال مربوط به خانه‌هایی با زیربنای زیر ۸۰ متر بوده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، متوسط اجاره‌ها در تهران و مناطق اطراف نیز در مردادماه نسبت به تیر امسال حدود پنج درصد و نسبت به مرداد پارسال بین ۴۵ تا ۵۱ درصد رشد داشته است.

با استفاده از گزارش بانک مرکزی ایران و رادیو فردا/د.خ/ک.ر