پاسخ تند تهیه‌کنندگان سینمای ایران به تهدید از طرف نماینده مجلس

بیژن نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن تهدید به «برخورد شدید» از نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خواست تا فهرست ۳۰ فیلمی را که او خواستار توقیف‌شان شده منتشر کند.

بیژن نوباوه، نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که از اعضای فعلی شورای پروانه نمایش هم است، تهدید کرده بود که اگر ۳۰ فیلمِ به زعم او «مسئله‌دار» اکران شوند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس فرا خواهد خواند.

او مدعی شده که که در این فیلم‌ها «ارزش‌های اخلاقی، انقلابی و ملی»​ زیر سؤال رفته​ و به همین دلیل پیش‌بینی کرده است که اکران این فیلم‌ها «با واکنش عمومی مواجه خواهد شد».

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران روز سه‌شنبه، ۹ آذر، در بیانیه‌ای صحبت‌های این نماینده مجلس را «​دور از انصاف، جوسازی علیه کلیت سینما، مصداق بارز بی‌قانونی، عدم شناخت از سینما و عدم آشنایی با مسائل حقوقی»​ دانسته و پرسیده‌ است که «چطور این آقای نماینده بدون تماشای فیلم‌ها اعلام می‌کند سی فیلم غیرقابل نمایش است».

در این بیانیه آمده است: «آیا ایشان می‌دانند که لغو پروانه نمایش صادر شده و توقیف آنچه معنایی دارد؟ آیا از تبعات، خسارات و هزینه‌های لغو پروانه نمایش و توقیف برای حکومت اطلاع دارند؟ آیا نمی‌دانند که لغو پروانه نمایش صادر شده قابل پیگرد قانونی در محاکم قضایی است؟»

به نوشته خبرگزاری مهر، تهیه‌کنندگان سینمای ایران در بیانیه خود هشدار داده‌اند که «با هر جریانی که قصد بی‌قانونی و برهم زدن نظم سینمای ایران را داشته باشد شدیداً برخورد می‌کند و بی‌تفاوت نخواهد نشست».