مشاور تیم هسته‌ای ایران: اختلاف با آژانس باید پیش از احیای برجام حل شود

محمد مرندی

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌گوید اختلاف با آژانس بین المللی انرژی اتمی باید پیش از احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام حل شود و تهران هیچ پیشرفتی را بدون حل این معضل نمی‌پذیرد.

محمد مرندی که با باشگاه خبرنگاران گفت و گو کرده، مدعی شده ایران در تمام حوزه‌ها توانست پیشرفت‌های بسزایی را به دست بیاورد.

با این همه او تاکید کرده است که « حالا مسئولین باید بررسی کنند و ببینند آیا این متن به اندازه کافی تأمین کننده منافع مردم هست یا خیر؟»

به گفته مرندی برای ایران موضوعی مطرح است که پیش از احیای برجام باید حل شود و آن اختلاف با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی اضافه کرده اگر آژانس ابزاری را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد،‌ آنها هر زمان که بخواهند می‌توانند به ایران فشار بیاورند و توافق را زیر پا بگذارند.

در حالی این خبر منتشر شده است که روز گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد انتظار دارد تهران و واشینگتن «بسیار سریع» به متن «نهایی» پیشنهادی با هدف احیای توافق برجام پاسخ دهند.

مقامات ایرانی خواسته‌ای را که در ماه‌های اخیر به‌طور خصوصی .و علنی در مقاطع مختلف بیان کرده‌اند، این است که تنها در صورتی به توافق هسته‌ای باز خواهند گشت که تحقیقات سه ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسته شود.

به گزارش وال استریت جورنال، تحقیقات آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۸ به دنبال ادعای اسرائیل آغاز شد. اسرائیل گفته بود که ایران تجهیزات مرتبط با تسلیحات اتمی را در مکانی در نزدیکی تهران نگهداری می‌کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس نمونه‌برداری‌های محیطی که در ایران انجام داده بود، اعلام کرد که آثار اورانیوم را در سه مرکز غیر اتمی و اعلام نشده یافته است و خواستار توضیح ایران در این خصوص شد.

ایران پیشتر در خردادماه سال جاری در پاسخ به آژانس بین المللی در خصوص کشف آثار اورانیوم غنی شده در سه مکان، یعنی سایت‌هایی در مریوان، در تورقوزآباد در حومه تهران، و در ورامین، گفت، ذرات کشف شده اورانیوم در سه مکان اعلام نشده «احتمالا کار عوامل خارجی بوده است.»