مقام بهداشتی ایران: ۲۵ درصد مردم واکسن کرونا نمی‌زنند

علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید که ۲۵ درصد مردم ایران، واکسن کرونا را نزده‌اند و در مقابل تزریق واکسن مقاومت می‌کنند.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه به نقل از او گزارش داد که حدود ۸۰ درصد از مردم کشور دوز اول و حدود ۵۰ درصد هم دوز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند، اما «سختی کار ۲۵ درصد از مردمی است که واکسن تزریق نکردند و مقاومت می‌کنند».

جمعی از مخالفان تزریق واکسن کرونا روز ۲۸ مهر در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و به صدور مجوز اضطراری واکسن‌ها و واکسیناسیونِ اجباری اعتراض کرده بودند.

از میان شعارنوشته‌هایی که در این تجمع به چشم می‌خورد می‌توان به «کسی حق ندارد فردی را برای واکسن آزمایشی اجباری کند» و «نه به بردگی» اشاره کرد.

پیش از این، برخی از حامیان طب سنتی و از معترضان تزریق واکسن کرونا نیز در دی‌ماه ۹۹ با تجمع در مقابل ساختمان وزارت بهداشت در پلاکاردهایی نوشته بودند: «نه به واکسن داخلی، نه به واکسن خارجی، ما خودمان واکسن امام‌ کاظم داریم.»

در ماه‌های گذشته و با آغاز همه‌گیری کووید ۱۹، برخی از مدعیان طب سنتی چند داروی گیاهی را برای «مداوای کرونا» معرفی کردند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها دارویی موسوم به «امام کاظم» است.

اسفند ۹۸ هم عده‌ای با راه‌اندازی «چالش لیسیدن ضریح» در فضای مجازی، تصاویری را از «لیس زدن» ضریح‌ در اماکن زیارتی شیعه در ایران منتشر کردند تا مخالفت خود را با توصیه‌های بهداشتی نهادهای مسئول ابراز کنند.

پس از رفع محدودیت واردات واکسن کرونا به ایران که با دستور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته بود، روند واکسیناسیون شدت یافته و آمار مرگ‌ و‌ میر در ایران کاهش یافته است.