برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده «دادخواهان سلامت»

از راست به چپ: مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان

وکیل یکی از متهمان پرونده وکلا و فعالان مدنی مرتبط با پرونده سوءمدیریت در بحران کرونا، در گفت‌وگو با رادیو فردا، تشکیل جلسه رسیدگی به این پرونده را تأیید کرد.

او روز چهارشنبه پنجم آبان در این‌ زمینه گفت که جلسه حدود سه ساعت طول کشید و بیشتر این زمان به قرائت کیفرخواست و همچنین دفاعیات وکلای مهدی محمودیان گذشت.

مهدی محمودیان، فعال مدنی، همراه با مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، مریم فرا افراز و لیلا حیدری، وکلای دادگستری، روز ۲۳ مرداد در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند و پس از مدتی سه نفر از آن‌ها یعنی محمدرضا فقیهی، مریم فراافراز و لیلا حیدری به‌طور موقت آزاد شدند.

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز ۹ شهریور اتهام بازداشت‌شدگان را «اخلال در نظم» و برخی جرایم علیه امنیت ملی اعلام کرد.

وکیل یکی از متهمان که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با رادیو فردا افزود که مهدی محمودیان و مصطفی نیلی به دلیل خودداری از پوشیدن لباس زندان، در جلسه روز چهارشنبه حاضر نبودند و آرش کیخسروی از زندان به دادگاه آورده شده بود و در این جلسه محمدرضا فقیهی و مریم فرا افراز هم حاضر بودند.

مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، وکلای بازداشتی و مهدی محمودیان، فعال مدنی، در نامه‌ای به هیات نظارت مرکزی بر حقوق شهروندی، دلیل بازداشت خود را خودداری از امضای تعهدنامه مبنی بر عدم شکایت از علی خامنه‌ای و دیگر مقامات جمهوری اسلامی به دلیل سوءمدیریت کرونا عنوان کردند.

اتهامات محمودیان، نیلی و کیخسروی «تشکیل گروه معاند نظام به هدف برهم زدن امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است که مجازات اتهام اول ده سال و اتهام دوم یک سال است.

فقیهی و فراافراز به «عضویت در گروه معاند» متهم شده‌اند که می‌تواند به پنج سال زندان منجر شود. مهدی محمودیان در حال سپری کردن دوره زندان خود در ارتباط با یک پرونده قبلی است.