شتاب‌گیری فاصله‌ دستمزد و هزینه‌ خانوارها در ایران

خبرگزاری ایلنا می‌گوید تنها هزینه سبد خوراکی‌ها برابر با دستمزد حداقلی کارگران در ایران است

اوج‌گیری تورم دی‌ماه به ۵۱ درصد و ادامه افت ارزش ریال به همراه برنامه دولت برای رشد ۲۰ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ به نگرانی‌ها از رشد فقر در کشور دامن زده است.

خبرگزاری ایلنا روز پنجشنبه ششم بهمن با اشاره به نرخ فزاینده تورم و افت ارزش ریال گزارش داد که به‌رغم گذشت ۱۸ ماه از وعده دولت ابراهیم رئیسی برای «کنترل تورم»، فاصله مزد و هزینه‌ خانوارها از «۲۰۰ درصد» گذشته است.

این گزارش می‌افزاید تنها هزینه سبد خوراکی‌ها برابر با دستمزد حداقلی کارگران است و در کل، فاصله‌ دستمزد و سبد معیشت، حداقل ۲۰۰ درصد است.

پیشتر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران با انتشار گزارش سالانه «پایش فقر» از رشد ۷۱ درصدی خطر فقر در نیمه سال ۱۴۰۱ خبر داده و اعلام کرده بود طی یک دهه گذشته شمار فقرای کشور بیش از دو برابر شده و بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند.

همچنین گزارش اخیر مرکز آمار حاکی از تورم بالای ۵۱ درصدی در دی‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال است و نرخ اقلام خوراکی رشدی بالای ۷۰ درصدی داشته است.

فرامرز توفیقی، فعال کارگری با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران برای سال آینده به ایلنا گفته است دولتمردان کارگران را «فرزندان ناتنی» ندانند و قبول کنند با حداقل دستمزد، حتی خوراکی‌های خانوار «تامین نمی‌شود».

بانک جهانی، تورم سال آینده ایران را ۵۰ درصد ارزیابی کرده و پیش‌بینی خود دولت نیز تورم ۴۰ درصدی است. به نوشته ایلنا، نمایندگان مجلس اما نرخ تورم سال آینده را حدود ۶۰ درصد ارزیابی می‌کنند.