رئیس سازمان سوادآموزی از وجود نزدیک به دو میلیون زن بیسواد در ایران خبر داد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران روز جمعه، دهم فروردین‌ماه، از وجود نزدیک به دو میلیون زن بیسواد در کل کشور خبر داد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از علی باقرزاده، رئیس این سازمان، گفت که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار زن بیسواد در کل کشور وجود دارد.

آقای باقرزاده گفت: «... حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیسواد ۱۰ تا ۴۹ سال داریم که قریب به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از بین خانم‌ها هستند.»

او در عین حال اعلام کرد که درصد فاصله باسوادی زنان با مردان در ایران «در طول سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده» است.

رئیس سازمان سوادآموزی ایران میزان این فاصله یعنی فاصله سواد زنان و مردان را در حال حاضر «۱۲ درصد» قید کرد.

در این میان به گفته علی باقرزاده، «نسبت زنانِ بیسواد روستایی خیلی بالاتر است» و «بیسوادی در برخی استان‌ها به بالای ۳۰ درصد می رسد».

نرخ سوادآموزی در ایران چندان روشن و قطعی نیست و مقام‌های مربوطه در هر زمان آمار متفاوتی از تعداد بیسوادان به دست می‌دهند.

آقای باقرزاده خود در مردادماه سال ۹۶ از وجود نزدیک به ۹ میلیون نفر بیسواد مطلق در ایران خبر داده بود.

علی باقرزاده در مردادماه به خبرگزاری فارس گفت که رقم هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بر اساس سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار ایران و به دنبال معرفی خود این افراد به عنوان بی‌سواد مطلق به دست آمده است.

او در همان زمان درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را ۹۴.۷ درصد اعلام کرده و گفته بود که هنوز در این گروه سنی دو میلیون و ۷۰۰ هزار بیسواد هست.

حال او خبر داده است که از این میان یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زن هستند.

سازمان نهضت سوادآموزی یک سازمان دولتی است که در سال ۱۳۵۸ به دستور روح‌الله خمینی٬ بنیانگذار جمهوری اسلامی برای آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالانی که به مدرسه دسترسی ندارند٬ تشکیل شد.

بر اساس گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا / ف.دو / ج