انتخابات ریاست‌جمهوری ایران؛ مشاور نظامی رهبر به نفع رئيس قوه قضاییه انصراف داد

حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی

یک روز مانده به اعلام فهرست کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان، حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که به نفع ابراهیم رئیسی، رئيس قوه قضاییه، و مهم‌ترین کاندیدای اصولگرایان در این انتخابات انصراف داده است.

آقای دهقان پیش از این اعلام کرده بود که «با هیچ فردی ائتلاف نخواهم کرد و به نفع هیچکس کنار نخواهم کشید» ولی در توئیتی که روز دوشنبه سوم خرداد منتشر کرده، گفته است که «با توجه به حضور افرادی از جناح‌های سیاسی و افراد مستقل ضرورتی به ادامه حضور نمی‌بینم».

انصراف حسین دهقان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته و برخی نوشته‌اند که ممکن است او با اطلاع یافتن از رد صلاحیتش توسط شورای نگهبان از رقابت‌ها کناره‌گیری کرده است.

پیش از این مسعود زریبافان، رئيس بنیاد شهید در دولت احمدی‌نژاد، محمد عباسی و محمدحسین نامی، وزیران ورزش و ارتباطات در دولت احمدی‌نژاد و علیرضا افشار، فرمانده پیشین بسیج، به نفع ابراهیم رئيسی کناره‌گیری کرده بودند.

رستم قاسمی، معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه، نیز امروز با صدور اطلاعیه‌ای، بدون اشاره به نام ابراهیم رئيسی گفت که «به نفع جریان انقلاب» انصراف می‌دهد.

بیشتر در این باره: انتخابات ۱۴۰۰؛ خبرگزاری فارس از ردصلاحیت لاریجانی، جهانگیری و احمدی‌نژاد خبر داد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، امروز اعلام کرده است که «نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها» روز سه‌شنبه چهارم خرداد به وزارت کشور اعلام می‌شود.

او بدون اشاره به نام خاصی گفته است که برخی از داوطلبان که اعضای شورای نگهبان درباره آن‌ها «ابهاماتی داشتند»، به این نهاد دعوت و «توضیحات آن‌ها» شنیده شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است روز ۲۸ خرداد امسال برگزار شود. در انتخابات امسال بیش از ۵۹۰ نفر ثبت‌نام کردند ولی سخنگوی شورای نگهبان گفته که تنها پرونده ۴۰ نفر از این افراد بررسی می‌شود.

بر اساس برخی گمانه‌زنی‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، صلاحیت «رئیسی، لاریجانی، جهانگیری، شریعتمداری، پزشکیان، جلیلی و ضرغامی» توسط شورای نگهبان تایید شده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که از استانداردهای سازمان ملل در زمینه «آزاد و عادلانه» بودن به‌دور است، در هفته‌های اخیر در فضایی بسیار سرد و شبه‌تحریمی به سر می‌برد. برخی فعالان سیاسی و چهره‌های جنبش سبز از جمله ابوالفضل قدیانی، خانواده کشته‌شدگان آبان و قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی خواستار تحریم انتخابات شده‌اند.

بر اساس توئیت حسین دهقان و شبکه‌های اجتماعی/ر.ح/ک.ر