ایران از تراز منفی «۱۰ هزار مگاواتی» برق خبر داد

طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تنها ۴۰ درصد اهداف تولید برق ایران محقق شد و پارسال نیز فقط ۱۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق ایران اضافه شد که معادل یک سوم از اهداف پیش‌بینی شده برای ۱۴۰۰ بود

سخنگوی صنعت برق ایران می‌گوید نیاز مصرف برق در تابستان امسال به ۷۰ هزار مگاوات خواهد رسید که این میزان نسبت به پیک سال گذشته ۴.۴۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت نیرو، طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تنها ۴۰ درصد اهداف تولید برق ایران محقق شد و پارسال نیز تنها ۱۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق ایران اضافه شد که معادل یک سوم از اهداف پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۰ بود.

بدین ترتیب، پارسال در زمان پیک مصرف تابستان، کشور با کسری ۱۲ هزار مگاواتی برق و خاموشی‌های گسترده مواجه شد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، روز دوشنبه ۲۹ فروردین به خبرگزاری ایسنا گفت که کسری برق در سال جاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات خواهد بود.

آقای رجبی مشهدی از برنامه‌های دولت برای تعدیل روشنایی معابر، جمع‌آوری رمز ارزها، کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق ادارات و نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت چاه‌های کشاورزی، استفاده از مولدهای برق صنایع برای تابستان امسال خبر داد.

او همچنین گفت قراردادهایی با کشورهای ترکمنستان و ارمنستان منعقد شده و به‌زودی از جمهوری آذربایجان هم واردات برق خواهیم داشت که در مجموع می‌توان حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق وارد کنیم.

این میزان، معادل دو برابر برقی است که پارسال ایران از کشورهای همسایه خریداری کرده بود.

عدم تحقق برنامه‌های رشد تولید برق باعث شد سال ۹۹ واردات برق کشور بیش از دو برابر شود. پارسال نیز واردات بیش از پنج درصد رشد داشت و صادرات برق حدود ۴۰ درصد کاهش یافت.

با استفاده از گزارش‌های وزارت نیرو، ایسنا/د.خ/ک.ر