ایران ارتباط خود با طرح «عملیات تروریستی» در بحرین را تکذیب کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران

وزارت خارجه ایران اطلاعیه اخیر وزارت کشور بحرین مبنی بر بازداشت چند «شبه‌نظامی وابسته به گروه‌های تروریستی در ایران» را «اتهامات واهی» خواند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه، چهارم آذر همچنین ضمن رد خبر کشف سلاح و مواد منفجره در بحرین و ارتباط آن با ایران گفت: «طرح چنین ادعاهایی همزمان با برگزاری اجلاس گفت‌وگوهای منامه که به تریبونی علیه ایران بدل شده بود، نشان از عدم درک بحرین نسبت به مسائل منطقه است.»

وزارت کشور بحرین روز دوشنبه، اول آذر از بازداشت شماری از شبه‌نظامیان مرتبط با ایران در آستانه حمله برنامه‌ریزی‌شده آن‌ها خبر داد و اعلام کرد که تسلیحات و مواد منفجره‌ای که از ایران وارد آن کشور شده بود را کشف و ضبط کرده است.

این بیانیه اعلام نمی‌کرد که چند نفر در این زمینه بازداشت شده‌اند و نوع تسلیحاتی که از ایران وارد بحرین شده بود، دقیقا چه بود.

سال گذشته نیز بحرین اعلام کرده بود که یک حمله تروریستی را که با حمایت سپاه پاسداران برنامه‌ریزی شده بود خنثی کرده است.

آمریکا نیز ایران را به تلاش برای به آشوب کشیدن منطقه متهم کرده است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ۲۸ آبان در منامه، پایتخت بحرین، به شدت از برنامه هسته‌ای ایران انتقاد و جمهوری اسلامی را به تعلل در مذاکرات هسته‌ای متهم کرد.

یک روز قبل از این اظهارات نیز روزنامه‌های القبس و الرای کویت گزارش دادند که دادستانی کویت ۱۸ نفر را به اتهام تأمین مالی برای گروه حزب‌الله لبنان بازداشت کرده‌ است. همزمان عربستان اعلام کرد که یک پایگاه سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان را در یمن هدف قرار داده است.