سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: اخلال در سامانه سوخت احتمالا ناشی از نفوذ است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید احتمالا «منشأ داخلی یعنی نفوذ»، باعث اخلال سایبری در سامانه مدیریت سوخت شده باشد.

محمود عباس‌زاده مشکینی روز یکشنبه ۹ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره نتیجه اجلاس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت و اطلاعات و نیز پدافند غیرعامل گفت: هنوز قرائن روشنی به دست نیامده که نشان دهد صددرصد اخلال داخلی و یا خارجی بوده است.

اظهارات وی در حالی است که ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران روز شنبه حمله سایبری اخیر به سامانه مدیریت سوخت را به اسرائیل و آمریکا نسبت داد.

عباس‌زاده مشکینی در ادامه گفته است بخش قابل توجهی از زیرساخت‌ها از حیث نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بومی است، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که اخلال سایبری اخیر منشأ داخلی یعنی نفوذ داشته باشد.

او افزود: برخی معتقدند که این اتفاق در خارج از کشور رخ داده و نظر عده‌ای دیگر این است که به دلیل وجود زیرساخت‌های بومی احتمالا منشأ داخلی داشته باشد.

حمله سایبری اخیر به سامانه مدیریت سوخت باعث اخلال در عرضه بنزین شده و برای چند روز توزیع بنزین ۱۵۰۰ تومانی یارانه‌ای کلا متوقف شد و کماکان بخشی از پمپ‌بنزین‌های کشور به فعالیت عادی بازنگشته‌اند.

بر اساس آخرین گزارش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تا روز یکشنبه ۳۱۰۰ پمپ بنزین در سراسر کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شده و عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی را از سر گرفته‌اند.

هنوز هیچ گروه یا بازیگر دولتی مسئولیت حمله سایبری اخیر را بر عهده نگرفته است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا/د.خ/ک.ر