مرکز پژوهش‌های مجلس: سیاست‌های ارزی دولت از عوامل اصلی جهش نرخ ارز است

نرخ دلار در بازار آزاد ایران هم‌اکنون ۵۱ هزار تومان است، در حالی که در ابتدای سال جاری خورشیدی این رقم ۲۶ هزار تومان بود

مرکز پژوهش‌های مجلس سیاست‌های ارزی دولت را از عوامل اصلی جهش نرخ ارز و تشدید بحران ارزش پولی ملی در کشور عنوان کرد.

این گزارش با اشاره به رسیدن نرخ دلار به «رقم غیر قابل باور ۶۰ هزار تومان» در روز ششم اسفند، تصریح کرد‌ اولین و مهمترین سیاست ارزی اشتباه، اعلام تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود که روز یکشنبه ۱۴ اسفند منتشر شد، می‌افزاید تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در شرایطی که بهای دلار در بازار آزاد بسیار بالاتر از این رقم است، تقاضای ارزی برای واردات را افزایش داده و سبب می‌شود چرخه افزایش نرخ پرقدرت‌تر از قبل حرکت کند:

«سیاست‌های ارزی دولت در واکنش به این تلاطمات موجب تضعیف بازار رسمی، عمق بخشیدن به بازار غیررسمی، کاهش سرعت بازگشت ارز و افزایش مضاعف تقاضای واردات شد».

در این گزارش تاکید شده که سیاست‌های به کار گرفته شده خروج سرمایه را دستخوش افزایش کرده است.

این گزارش همچنین اعتراضات مردمی اخیر، کمرنگ شدن احتمال حصول توافق هسته‌ای، سفرها و اقدام‌های مقامات آمریکایی به کشورهای منطقه برای اعمال فشار بیشتر به ایران و تحریم‌های جدید غرب را از عوامل افزایش نرخ ارز معرفی کرده است.

نرخ دلار در بازار آزاد ایران هم‌اکنون ۵۱ هزار تومان است، در حالی که در ابتدای سال جاری خورشیدی این رقم ۲۶ هزار تومان بود.