بخش حکومتی سینمای ایران به بازار فیلم کن راه نیافت

غرفه کانون فیلم‌سازان مستقل ایران در جشنواره کن

به‌رغم تمام تلاش‌ها و رایزنی‌های بی‌وقفهٔ مسئولان فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی که تا آخرین روزهای مانده به برگزاری جشنواره کن ادامه داشت، بازار این جشنواره هم مانند برلیناله بدون حضور نمایندگان بخش حکومتی سینمای ایران ازجمله بنیاد فارابی و صداوسیما برپا شد.

بنیاد فارابی به‌عنوان نمایندهٔ اصلی بخش دولتی سینمای ایران از سال‌ها پیش بی‌وقفه در بازار جشنوارهٔ کن حضور داشت و به معرفی محصولاتش می‌پرداخت. سازمان صداوسیما و شرکت‌های زیرمحموعهٔ آن هم در بازار این جشنواره شرکت می‌کردند.

مسئولان جشنواره کن توضیحی درباره دلایل عدم حضور نمایندگان بخش حکومتی سینمای ایران نداده‌اند، اما پیشتر مسئولان جشنوارهٔ فیلم برلین معروف به برلیناله به‌صورت رسمی اعلام کرده بودند که در حمایت از اعتراض‌های اخیر در ایران اجازه حضور به فیلم‌ها و نمایندگان بخش حکومتی سینمای ایران را در برنامه‌های خود نمی‌دهند و این جشنواره بدون حضور آن‌ها برگزار شد.

در غیاب نمایندگان بخش حکومتی، کانون فیلم‌سازان مستقل ایران که پس از اعتراض‌های اخیر برای حمایت از آن تشکیل شد با برپایی غرفه، ۱۴ فیلم مستقل شامل دو فیلم بلند و دو فیلم مستند را در بازار جشنواره کن عرضه می‌کند.

این نهاد گفته است فیلم‌هایی که عرضه می‌کند «تصویر حقیقی وضعیت موجود جامعهٔ امروزی ایران را با نگاهی نو و با عبور از مرزهای سانسور ارائه می‌دهند».