مدیرکل آژانس: هنوز در تلاشیم پاسخ روشنی از ایران در مورد سه سایت اعلام نشده بگیریم

رافائل گروسی می‌گوید توانایی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم از زمان خروج آمریکا از برجام تقویت شده است.

رافائل گروسی می‌گوید توانایی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم از زمان خروج آمریکا از برجام تقویت شده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت گفت آژانس هنوز در تلاش است تا پاسخ روشنی از ایران در مورد سؤالات باقی‌مانده مربوط به آثار اورانیوم غنی‌شده در سه سایت آن بگیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی چهار سال گذشته خواستار گزارش ایران درباره منشا اورانیوم پیدا شده در چندین سایت مشکوک اعلام‌نشده آن شده ولی تهران هنوز توضیح روشنی در این زمینه نداده است.

بازرسان آژانس تاکنون سه محل «مشکوک» را در ایران شناسایی کرده‌اند که یک مورد آن در تورقوزآباد، حومه تهران، و یک مورد دیگر در اصفهان است که هر دو آن‌ها «در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند».

سه روز پیش از اظهارات مدیرکل آژانس، علی مطهری، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌‌ای گفت: «از همان ابتدا که وارد فعالیت هسته‌ای شدیم هدف‌مان ساخت بمب و تقویت قوای بازدارنده بود، اما نتوانستیم محرمانه بودن این مسئله را حفظ کنیم».

او افزود که گزارش‌های محرمانه مربوط به این مسئله توسط سازمان مجاهدین خلق افشا شد.

رافائل گروسی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد که توانایی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تقویت شده است زیرا «ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر استفاده می‌کند».

تهران اخیراً پس از حمله‌ای که ظن آن می‌رود از سوی اسرائیل انجام شده، یک کارگاه تولید سانتریفوژ را به تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی نطنز منتقل کرده است.

آقای گروسی در این زمینه گفت: «آن‌ها در حال انتقال ظرفیت تولید سانتریفوژ به مکانی هستند که احساس می‌کنند بیشتر محافظت می‌شود».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/پ.پ/ک.ر