حمید بقایی برای اجرای حکم ۱۵ سال حبس روانه زندان شد

یکی از اتهامات حمید بقایی دریافت «مبالغ زیادی ارز» از نیروی قدس سپاه پاسداران است.

حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق ایران، برای گذراندن دوره محکومیت ۱۵ ساله خود بازداشت و روانه زندان شد. وی در یک پیام صوتی که پیش از بازداشت خود ضبط کرده هشدار داده که در زندان دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شامگاه سه‌شنبه ۲۲ اسفند به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران گزارش داد که ماموران پلیس امروز نسبت به دستگیری آقای بقایی اقدام کردند و او روانه زندان شده است.

حمید بقایی که به جرایم مالی در زمان مسئولیت‌های خود در دولت محمود احمدی‌نژاد متهم است به ۱۵ سال زندان، ۴۳ میلیارد تومان جزای نقدی و شلاق محکوم شده است. اتهامات وی تصرف غيرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی عنوان شده است.

ساعاتی پیش از بازداشت وی، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران گفته بود که حکم قطعی روز دوشنبه صادر و جهت اجرا ابلاغ شده است.

آقای اسماعیلی اظهار داشت: «دادگاه تجدیدنظر رای قطعی را صادر کرده است و با توجه به تعدد اتهامات، مجازات اشد که عبارت است از ۱۵ سال حبس، رد مال و جزای نقدی و شلاق در مورد او اجرا خواهد شد».

حمید بقایی پیش از این خبر داده بود که به ۶۳ سال زندان محکوم شده، امری که ظاهرا مجموع حکم‌های دادگاه علیه وی باشد، اما طبق قانون جدید مجازات اسلامی به جای مجموع حکم‌ها، بالاترین حکم درباره او اجرا می‌شود که همان ۱۵ سال حبس است.

پرونده بقایی و محاکمه وی و حاشیه‌های این ماجرا یکی از جنجال‌آمیزترین رخدادهای قضایی ایران در سال‌های اخیر است که با ورود محمود احمدی‌نژاد به صحنه و حملات متعدد و شدید او به قوه قضاییه همراه بوده تا جایی که وی در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار برکناری رئیس قوه قضاییه شد.

حمید بقایی جریان محاکمه خود را «سیاسی» و «ظالمانه» خوانده و تاکید کرده که دادگاه رسیدگی به اتهامات وی «فرمایشی» بوده است. وی سال ۱۳۹۴ برای نخستین بار بازداشت و حدود هفت ماه را در زندان سپری کرد. دومین بازداشت وی به تیرماه ۱۳۹۶ باز می‌گردد که این بار چندان نپایید و با قرار وثیقه بیست میلیارد تومانی آزاد شد.

حمید بقایی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال هم به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کرد اما صلاحیت او و محمود احمدی‌نژاد هر دو رد شد. وی پیش از این گفته بود که یکی از اتهامات او دریافت «مبالغ زیادی ارز» از نیروی قدس سپاه پاسداران است. وی با این مقدمه استدلال کرده که اگر این اتهام درست است چرا فرماندهان سپاه قدس دادگاهی نمی‌شوند؟

آقای بقایی همچنین به تازگی در نامه‌ای به قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس نوشت که اساسا ادعای دریافت ارز از آن نیروی نظامی کذب محض است. وی از آقای سلیمانی خواسته بود که در مکاتبه با قوه قضاییه بگوید این اتهام صحت ندارد.

او در نامه‌اش از جمله به این اشاره کرده بود که «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مدعی است سپاه قدس پس از پایان دولت دهم و در زمانی که حمید بقایی هیچ مسئولیت دولتی را عهده‌دار نبوده، مبلغ ۳.۵ میلیون یورو را برای اهداء به سران کشورهای آفریقایی به او تحویل داده و بقایی این مبلغ را به همراه ۵۷۰ هزار دلار ارز متعلق به سپاه قدس مورد دخل و تصرف شخصی قرار داده است».

رسانه‌های ایران یا سایت‌های نزدیک به آقای بقایی هنوز گزارشی منتشر نکرده‌اند که نشان دهد قاسم سلیمانی به این نامه پاسخ داده باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا، میزان و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر