ستاد امر به معروف، تعداد نیروهای حجاب‌بان در تهران را حدود ۳ هزار نفر اعلام کرد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از نیروهای حجاب‌بان به عنوان «نیروهای جهادی» نام برد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، شمار نیروهای «حجاب‌بان» در تهران را «بیش از دو هزار و ۸۵۰ نفر» اعلام کرد و فعالیت این نیروها را حاصل «هماهنگی سپاه پاسداران، بسیج، فراجا، شهرداری تهران، و دادستانی» خواند.

همزمان احمد وحیدی، وزیر کشور که پیشتر از «عدم صدور مجوز برای نیروهای حجاب‌بان» حرف زده بود، در اظهاراتی دیگر گفت که این نیروها «دارای مجوز عام» بوده و «نیازی به مجوز خاص ندارد.»

محمدحسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، جزییات بیشتری از فعالیت‌های نیروهای «حجاب‌بان» را اعلام کرد و گفت که تعداد این نیروها «بیش از ۲ هزار و ۸۵۰ نفر» است و ماموریت آنها «تذکر لسانی» است.

پیشتر در مردادماه سال جاری، رسانه‌ها در ایران گزارش داده بودند که شهرداری پایتخت ۴۰۰ نیرو را به عنوان «حجاب‌بان» با حقوق ماهانه ۱۲ میلیون تومان برای استقرار در مترو استخدام کرده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اما در مصاحبه روز شنبه ۴ آذر با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از نیروهای حجاب‌بان به عنوان «نیروهای جهادی» نام برد و ادعا کرد که آنها بدون دریافت پول و «فی سبیل الله» فعالیت می‌کنند.

بیشتر در این باره: نیروهای حجاب‌بان‌ در مترو؛ برخی اعضای شورای شهر تهران و مجلس از وزیر کشور انتقاد کردند

محمدحسین طاهری آکردی همچنین به ارائه «گزارش» فعالیت‌های نیروهای حجاب‌بان به ستاد امر به معروف و نهی از منکر اذعان کرد و افزود: این نیروها «براساس آخرین گزارشی که چندی پیش به ما دادند، حدود ۲۰۰ هزار تذکر داده بودند.»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنین عنوان کرد که براساس گفته نیروهای حجاب‌بان «مشکل حجاب» بیش از «۹۷ درصد افراد با تذکر اولیه حل شده و به درگیری و مشاجره» نکشیده است.

این اظهارات دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به معنای آن است که دست‌کم در ۳ درصد موارد تذکز حجاب، نیروهای حجاب‌بان با مقاومت زنانی مواجه شده‌اند که از حجاب اجباری سرباز می‌زنند.

محمدحسین طاهری آکردی فعالیت نیروهای حجاب‌بان را پیامد سخنان علی خامنه‌ای عنوان کرد و افزود: رهبر جمهوری اسلامی گفته که «اگر مسأله حجاب و عفاف برای مردم تبیین شود، آن را می‌پذیرند و عنادی ندارند» و اکنون «گروه‌های تذکر لسانی نیز همین کار را پیگیری می‌کنند.»

او همچنین از نیروهای حجاب‌بان به عنوان « گروه‌ تذکر لسانی» نام برد و افزود که این نیروها با «هماهنگی سپاه پاسداران، بسیج، فراجا، شهرداری تهران، و دادستانی» در مناطق مختلف تهران از جمله میدان‌های ولیعصر، انقلاب، فردوسی مستقر شده‌اند.

به گفته طاهری آکردی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز بخشی از «آموزش» به نیروهای حجاب‌بان و «گروه‌های تذکر لسانی» را بر عهده داشته است.

او واکنش‌ها و اعتراضات به استقرار و برخورد نیروهای حجاب‌بان با زنان در ایستگاه‌های مترو و مناطقی از تهران را «کارشکنی و طرح شبهات غیر معقول» خواند و گفت که همه باید «از نهادهای همکار» برای استقرار نیروهای تذکر لسانی، «تشکر» کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، استقرار گسترده نیروهای حجاب‌بان را «کار خیر» و «فرهنگی» خواند و گفت که «کار خیر جمعی نیاز به مجوز ندارد» و «مجوز برای جاهایی است که افراد می‌خواهند تجمع کرده و اعتراض» کنند و «شعار» سر دهند.

حمایت وزیر کشور از «حجاب‌بان‌ها»؛ صدور دستور برخورد با زنان در بخشنامه ۹ خرداد

در پی واکنش‌ها به اظهارات وزیر کشور مبنی بر «عدم صدور مجوز برای نیروهای حجاب‌بان»، مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، از قول احمد وحیدی ضمن تاکید بر حمایت از نیروهای حجاب‌بان، گفت: «وزارت کشور برابر قانون از آمرین به معروف و ناهیان از منکر حمایت می‌کند.»

پیشتر احمد وحیدی، وزیر کشور، روز چهارشنبه اول آذر ماه، مدعی شده بود که «ما مجوزی برای این کار ندادیم و گروه‌های مردمی در قالب امر به معروف و نهی از منکر در حال انجام این کار هستند.»

پس از آن ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، روز جمعه گفت که اظهارات وزیر کشور درباره عدم صدور مجوز برای نیروهای حجاب‌بان، «ابهامات زیادی» را درباره استقرار این نیروها ایجاد کرده است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، نیز گفت: «همین که متولی نیروهای حجاب‌بان مشخص نیست، نشان می‌دهد که اصل کار ایراد دارد.»

وزیر کشور روز شنبه ۴ آذر ماه در توضیح اظهارات قبلی خود مبنی بر عدم صدور مجوز برای نیروهای حجاب‌بان، گفت: «امر به معروف و نهی از منکر لسانی وظیفه‌ای همگانی است و دارای مجوز عام و قانونی بوده و نیازی به مجوز خاص ندارد.»

احمد وحیدی همچنین «رعایت حجاب در ادارات و اماکن عمومی چون مترو» را «ضروری» خواند و افزود: «مسئولان دستگاه‌ها مکلفند تدابیر لازم و طرح‌های در دست اقدام را برای رعایت حجاب در این اماکن پیگیری کنند.»

در همین حال روزنامه اعتماد در شماره یکشنبه ۵ آذر ماه خود تصویر بخشی از یک بخشنامه وزیر کشور به شماره ۹۷۴۳ و تاريخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ را منتشر کرد که دارای مهر «خیلی محرمانه» است و در آن بر «بازداشت» و «برخورد» با زنان بدون حجاب اجباری تاکید شده است.

این روزنامه نوشت:« وزير كشور در شرایطی روز چهارشنبه اعلام كرد كه دولت در ماجرای حجاب‌بان‌ها، مجوزی صادر نكرده» كه در بخشنامه ۹ خرداد ماه خود خطاب به دستگاه‌ها و از جمله مدیرعامل مترو و شهرداری تهران، «خواستار برخورد با افرادی شده که پوشش آنها از سوی اين مرجع استاندارد محسوب نمی‌شود.»

در بخشی از این بخشنامه وزیر کشور تاکید کرده که «ورود افراد در وضعيت كشف حجاب به اماکن تحت اشراف دولت منوط به رعايت پوشش قانونی» است و «در مراكزی چون ايستگاه‌های مترو از ورود آقايان به واگن بانوان جلوگیری شود.»

احمد وحیدی در این بخشنامه همچنين دستور داده که «در ايستگاه‌های خلوت، ممانعت از ورود افرادی كه قوانين پوشش را رعايت نمی‌كنند می‌بايست به سرعت عملياتی شود.»

در این بخشنامه همچنین آمده است که «عکسبرداری و تهیه مستندات» از زنانی که از حجاب اجباری سر می‌زنند در مراکز مختلف و از جمله در «همه بخش‌های مترو» و حتی «داخل واگن‌ها» باید در «دستور کار ضابطین» قرار گیرد.

وزیر کشور در بند ۵ این بخشنامه نیز تاکید کرده که «افرادی که با وضعیت برهنگی در معابر و اماکن عمومی تردد می‌کنند به شکل مناسب توسط پلیس بازداشت» و تحویل مراجع قضائی شوند.

روزنامه اعتماد عنوان کرده که همین بخشنامه وزیر کشور منجر به استقرار «حجاب‌بان‌ها در مترو و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، خدماتي و عمومی» كشور شده است.

استقرار ماموران تذکردهنده حجاب اجباری در متروها موسوم به «حجاب‌بان» پس از سرکوب اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد و از هفته دوم آبان ماه به ویژه در ایستگاه‌های پرتردد مترو تشدید شده است.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در روزهای اخیر عنوان کردند که نیروهای حجاب‌بان با تشکیل «تونل وحشت» و برخورد و تصویربرداری غیرقانونی با هدف برخورد با زنان و تحمیل دوباره حجاب‌اجباری در مترو مستقر شده‌اند.