صادرات ترکیه به عراق «دو برابر» صادرات ایران به این کشور همسایه است

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کردستان، به‌رغم نزدیکی تهران به بغداد، ترکیه از نظر صادرات به عراق از ایران پیشی گرفته و هم‌اکنون صادرات این کشور به عراق و اقلیم کردستان دو برابر حجم صادرات ایران است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کمال حسینی، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی استان کردستان، روز پنج‌شنبه، هشتم اردیبهشت، گفت که صادرات ترکیه به عراق در یک سال گذشته بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

او حجم صادرات ایران به عراق را نصف این میزان اعلام کرد.

پیش از این نیز حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی ایران اواسط بهمن ۱۴۰۰ درباره از دست دادن بازار ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلاری عراق هشدار داده بود.

آقای صالحی گفته بود: «ما اکنون عراق را در حد فروش حداقلی برق داریم که پول آن را هم نمی‌توانیم دریافت کنیم و این موضوع باعث شده بازار بزرگ عراق را به مصر و عربستان تحویل دهیم.»

مراودات اقتصادی ایران با عراق طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و مشکلات انتقال پول به ایران با چالش‌های زیادی همراه بوده است، به طوری که عراق به تدریج در حال جایگزین کردن سایر کشورها برای تامین منابع انرژی مورد نیاز خود و برخی کالاها است.

در همین حال در یکی دو سال گذشته، ایران بارها اعلام کرده‌ که قادر به دریافت طلب‌های مربوط به صادرات گاز به عراق نیست و پنج میلیارد دلار پول ایران در این کشور بلوکه شده است.

در همین حال کاهش مراودات اقتصادی ایران و عراق همزمان شده است با افزایش روند مهاجرت کارگران ایرانی به اقلیم کردستان.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی استان کردستان دلایل این پدیده را «افزایش نرخ بیکاری» و «کاهش ارزش پول ملی ایران» اعلام کرد و گفت که کردستان عراق با استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی توانسته است به سرعت پیشرفت کند و با افزایش روند افزایش سرمایه‌گذاری و آبادانی، نیاز به نیروی کار در آن نیز افزایش یافته است.

خبرگزاری ایلنا اواسط تابستان پارسال در گزارشی از فعالیت حدود ۳۵ هزار کارگر ایرانی مهاجر در عراق خبر داده بود.