حسینی: ۳ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده در کره‌ جنوبی، عراق و عمان آزاد شد

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از آزادسازی سه میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق، کره جنوبی و عمان خبر داد.

حمید حسینی روز شنبه، ۱۶ اسفند ماه در توئیتی از موافقت آمریکا با آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در بانک تجارت عراق خبر داده بود اما به میزان دقیق پول‌های آزاد شده اشاره نکرد.

چند ساعت پس از انتشار این خبر، الجزیره در چند توئیت از قول منابع عراقی این خبر را تکذیب کرد و تنها از برخی «گشایش‌ها» بین دو کشور خبر داد.

آقای حسینی در واکنش به خبر الجزیره به خبرگزاری فارس گفته است که میزان منابع آزادشده از سه کشور در مجموع ۳ میلیارد دلار است.

پیش‌تر اعلام شده بود که یک میلیارد دلار از هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی، آزاد شده و در قالب خرید دارو و غذا از طریق کانال مالی سوئیس به ایران منتقل می‌شود.

او همچنین گفته بخشی از منابع آزاد شده در عراق قرار است برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز استفاده شود و ورود یک محموله ذرت از عراق را که اخیرا صورت گرفته را در همین راستا دانسته است.

با توجه به خبر مربوط به کره‌ جنوبی، اکنون طبق گفته‌های این عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق، دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق و عمان نیز آزاد شده‌اند.

دولت ایران پیش از این اعلام کرده است که ۵ میلیارد دلار پول بلوکه شده در عراق دارد که باید بابت خرید گاز از ایران پرداخت می‌شد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، عراق پول گاز تحویلی از ایران را به حسابی در بانک «تجارت عراق» واریز می‌کند و جمهوری اسلامی از این منابع فقط قادر به خرید کالاهای انسان‌دوستانه از خود عراق است.

موضوع بدهی‌های عراق به ایران در طول ماه‌های گذشته باعت شد که عبدالناصر همتی، رئيس کل بانک مرکزی ایران دو بار به این کشور سفر کند تا راهی برای تسویه حساب با صادرات غذا و دارو پیدا کنند. ‌