احداث یک زندان جدید در استان رقه سوریه «به دست نیروهای سپاه»

نمایی از یک میدان نفتی سوریه در استان حسکه قبل از آغاز جنگ داخلی این کشور

مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه می‌گویند که نیروهای سپاه پاسداران ایران مستقر در سوریه یک بازداشتگاه مخفی در میدان گازی «زمله» در استان الرقه برپا کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بازجویان عراقیِ متحد ایران در این بازداشتگاه، از مظنونان به اتهام «همکاری با اطلاعات کشورهای خارجی و تلاش برای سازماندهی یک دولت» بازجویی می‌کنند.

شبکه «سوریه» که وابسته به نیروهای معارض دولت مرکزی سوریه است، این گزارش را «به نقل از منابع اختصاصی» خود در روز ۲۱ تیر منتشر کرده بود، اما رسانه آمریکایی المانیتور آن را روز جمعه، اول مرداد، بازتاب داده است.

به نوشته المانیتور، این بازداشتگاه پس از آن برپا شده که چندین مقر شبه‌نظامیان و نیروهای سپاه پاسداران ایران در سوریه، مورد حملات هوایی پیاپی اسرائیل و آمریکا قرار گرفتند.

سپاه مشکوک شده که حملات هوایی اسرائیل و آمریکا نتیجه خبرچینی افرادی در محل با نهادهای اطلاعاتی این کشورها باشد.

بر اساس این گزارش، ۹۰ تن بازداشتی نظامی و غیرنظامی در بازداشتگاه منطقه «زمله» نگاهداری می‌شوند.

به روایت شهادت مظنونان آزاد شده از این بازداشتگاه، افرادی که بی‌گناهی آنها برای بازجویان ثابت می‌شود، خود به عنوان «منبع» ایران در منطقه به کار گرفته می‌شوند.

المانیتور نیز نوشته است افراد پس از «بیعت با ایران» و گاه با وثیقه و پادرمیانی بزرگان طوایف اطراف، آزاد می‌شوند.

اما برخی از «شاهدین» به شبکه «سوریه» گفته‌اند که افرادی از میان مظنونان در این مکان «اعدام شده‌اند». جزییات بیشتری در مورد نام افراد و موارد اعدام داده نشده است.

بیشتر در این باره: رسانه‌های منطقه از «اخراج نیروهای متحد ایران» از حوزه‌های نفت‌وگاز سوریه خبر دادند

آنها این مکان را یک ساختمان یک طبقه، شامل دو بخش و چهار اتاق بازجویی، و سالن بازداشتگاه که در زیرزمین است، توصیف کرده‌ و گفته‌اند برای جلوگیری از گریز زندانیان، اطراف بازداشتگاه سنگربندی شده است.

المانیتور نیز نوشته است که تک‌تیراندازان از بازداشتگاه محافظت می‌کنند و تردد خودروهای نظامی به آن امری محسوس است. المانیتور فرمانده بازداشتگاه را یک نظامی ایرانی ذکر کرده، اما به نام او اشاره نکرده است.

نجم‌الدین النجم، یک روزنامه‌نگار اهل رقه که اکنون در ترکیه کار می‌کند، به المانیتور گفته است که این مکان تنها یک بازداشتگاه نیست بلکه یکی از مراکز فعالیت نظامی ایران نیز هست.

به نوشته المانیتور، نیروهای سپاهی ایران چندین بازداشتگاه دیگر نیز در مناطقی که در آنها فعالیت می‌کنند، برپا کرده‌اند.

اناس شاواخ، یک محقق مرکز پژوهشی در استانبول در ترکیه به المانیتور گفته است که فعالیت و شمار نیروهای سپاه پاسداران و متحدان آنها در مناطق مختلف سوریه افزایش یافته است.

به گفته آقای شاواخ، سپاه نیروهای محلی را برای خبرچینی در مناطق تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» و رصد نیروهای ائتلاف بین‌المللی به کار می‌گیرد.

«نیروهای دموکراتیک سوریه» یا اس‌‌دی‌اف، شامل اکثریتی از چریک‌های کرد در کنار افراد مسلحی از اعراب سنی، آشوریان و ارامنه است که در اخراج داعش از الرقه نقش مهمی ایفا کرده و از حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی و برخی حمایت نظامی آمریکایی برخوردار است.

نجم‌الدین النجم، روزنامه‌نگار سوری، نیز به المانیتور گفته است که هدف سپاه پاسداران در منطقه از طریق افزایش فعالیت‌ها و نیروهای خود و متحدانش، جلوگیری از حملات بیشتر اسرائیل و آمریکا و تهدید منافع آمریکا در شمال و شمال شرق سوریه است.

فایز ثمر، یک سرهنگ جدا شده از ارتش سوریه که در ترکیه زندگی می‌کند، به المانیتور گفته است که همه عوامل دارای نفوذ در سوریه بازداشتگاه‌هایی در مناطق تحت کنترل خود دارند. اما به گفته وی، از آنجا که نیروهای سپاه پاسداران به افراد در حکومت سوریه اعتماد کامل ندارند، راهبرد کاری خود را در سوریه دنبال می‌کنند.

ایران به این گزارش‌های جدید واکنش نشان داده اما همواره به حضور خود در سوریه، به عنوان دفاع از دولت دمشق، براساس «دعوت رسمی» حکومت بشار اسد و «دفاع از حرم» و تقویت «محور مقاومت» افتخار کرده است.

به گزارش شبکه معارضین سوریه و نوشته المانیتور، نیروهای سپاه پاسداران ایران دو ماه پیش اقدام به ایجاد یک مکان فرود برای بالگردها در میدان نفتی «زمله» کردند و با جاده کشی، تجهیزات حفاری سنگین را به محل آوردند.

بر اساس این گزارش، پس از آن‌که شبه نظامیان متحد ایران از دو ماه پیش میدان نفتی «زمله» را به کنترل خود درآوردند، سپاه پاسداران کار حفاظت از این چاه نفتی را در دست گرفت. مازوت استخراج شده از میدان «زمله» دارای کیفیت بالایی است.