دادستان تهران: برای ۷۳ نفر از اتباع آمریکا از جمله «ترامپ» و «پمپئو» قرار جلب صادر شده است

یک سرباز گروه حوثی‌های یمنی در مقابل پوستر قاسم سلیمانی (راست) و ابومهندس المهدی که همراه با فرمانده وقت نیروی قدس سپاه کشته شد

سه سال‌ونیم پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، دادستان تهران اعلام کرد که برای رئیس‌جمهور و وزیر خارجه وقت آمریکا و ۷۱ تن دیگر قرار جلب صادر کرده است.

علی صالحی روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت گفت احتمال مداخله ۹ کشور در کشته‌شدن قاسم سلیمانی مطرح بود، که آمریکا یکی از این دولت‌ها بود.

به گفته او، ۷۳ نفری که دادستانی برای آن‌ها قرار جلب صادر کرده، اتباع آمریکا هستند. ژنرال مکنزی، فرمانده وقت سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای آمریکا در خاورمیانه، نیز در میان افرادی است که دادستانی تهران برای آن‌ها قرار جلب صادر کرده است.

علی صالحی اظهار داشت مداخله این عده در کشته‌شدن قاسم سلیمانی، از میان ۹۷ شهروند آمریکایی که احتمال دخالت آن‌ها در این سوءقصد مطرح بود، محرز شده است.

قاسم سلیمانی که ۲۰ سال فرمانده شاخه قدس سپاه را در دست داشت و در شرایطی که نیروی تحت فرمان او و سپس کلیت سپاه پاسداران از سوی آمریکا تروریستی شناخته شده بود، در کشاکش تنش‌های دامنه‌دار میان آمریکا و متحدینش در منطقه با تهران، کشته شد.

قاسم سلیمانی که به دعوت دولت عراق شامگاه سیزدهم دی سال ۱۳۹۸ از سوریه به بغداد پرواز کرده بود، دقایقی پس از فرود در فرودگاه بغداد و در حالی که در کنار میزبان خود، ابومهدی المهندس، معاون نیروهای «حشد الشعبی» در راه ترک فرودگاه بود، در حمله پهپادهای آمریکایی از پای درآمد.

دونالد ترامپ ماه‌ها پیش از آن حمله، فرمان از بین بردن قاسم سلیمانی را به سنتکام داده بود. به گفته آقای ترامپ، سلیمانی مسبب «لطمه زدن به جان هزاران آمریکایی در طول سال‌ها، در حال توطئه بیشتر برای کشتن شمار دیگری از آمرکایی‌ها بود... و از سال‌ها قبل باید از میان برداشته می‌شد».

با این حال، آقای ترامپ مدتی بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود به باراک راوید، نویسنده و خبرنگار ارشد اسرائیلی گفت احساس می‌کند که اسرائیل از او در ماجرای کشتن سلیمانی «سوء استفاده کرد».

مقامات ایران در پی کشته‌شدن قاسم سلیمانی نسبت به «انتقام سخت» و محاکمه عوامل آن اصرار کرده‌اند. هر چند که این اصرار ظاهرا جنبه نمادین دارد.

با این حال، سرویس‌های امنیتی آمریکا از مایک پمپئو و جان بولتون، مشاور امنیت ملی وقت، در برابر تهدیدهای انتقام‌جویانه ایران در برابر احتمال حملات به جان آن‌ها در خاک آمریکا یا نقاط دیگر، محافظت می‌کنند.

با استفاده از بیانیه مرکز رسانه قوه قضائیه، رادیو فردا/ف.ر/ک.ر