بازداشت و تهدید مدیران چند صفحه مجازی در مریوان و بانه

مدیران پنج صفحه اینستاگرام در زمینه «دوست‌یابی» در مریوان بازداشت و مسئولان چهار کانال‌ تلگرامی در بانه به دلیل انتشار خبر کشته شدن یک کولبر احضار شدند.

کامبیز رستم‌نیا، فرمانده انتظامی مریوان، روز شنبه، ۱۵ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا تعداد افراد بازداشت‌شده در ارتباط با صفحات اینستاگرامی «کِراش‌یابی» را ۹ نفر و اتهام آن‌ها را «اقدام به نشر فساد اخلاقی در فضای مجازی» عنوان کرد.

به گفته آقای رستم‌نیا، این افراد در حال حاضر در بازداشت به‌ سر می‌برند و صفحات آن‌‌ها نیز مسدود شده است.

بازداشت فعالان شبکه‌های اجتماعی به دلایل امنیتی،‌ سیاسی و اجتماعی در ایران بارها خبرساز شده است.

سامع خورشاد رئیس پلیس فتا (سایبری) در مازندران نیز ششم آبان از بازداشت مدیران ۱۷ صفحه اینستاگرامی در شهرستان بهشهر به اتهام «قبح‌زدایی» و «ترویج سبک زندگی غربی» خبر داده بود.

آقای خورشاد این افراد را «برهم‌زنندگان آسایش و امنیت اخلاقی شهروندان» نامیده و گفته بود که آن‌ها «اقدام به انتشار تصاویر مبتذل و تبلیغات مدلینگ با محتوای نامناسب و اغفال کردن جوانان به قصد اخاذی» می‌کردند.

در همین حال سایت خبری «کوردپا» که اخبار مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد روز شنبه، ۱۵ آبان از احضار و تهدید مسئولان چهار کانال‌ تلگرامی خبر داده که در روزهای گذشته خبر کشته شدن «محمد خدایی کانی سیف» را منتشر کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، آقای خدایی کانی سیف، ۱۳ آبان در حین کولبری بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مرز بانه جان باخته است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با کوردپا، اسامی این کانال‌های تلگرامی را «بانە‌نیوز»، «بانە ٢٤»، «مجالس ترحیم‌ بانە» و «بانە رووداو» عنوان کرده و گفته است که مدیران این کانال‌ها مجبور به حذف خبر کشته شدن این کولبر شده‌اند.