علی لاریجانی: نفت نفروشیم، شرایط تغییر می‌کند

رئيس مجلس ایران عملیاتی شدن کانال مالی اروپا و ایران را منوط به فروش نفت ایران دانسته است.

علی لاریجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اهمیت فروش نفت ایران گفته که اگر در یک ماه آینده از سوی اروپایی‌ها اقدامی صورت نگیرد، «شرایط تغییر خواهد کرد».

او که روز چهارشنبه در بجنورد در جمع خبرنگاران سخن گفته، به اقدامات احتمالی ایران اشاره نکرد ولی گفته است برای عملیاتی شدن کانال مالی اروپایی‌ها موسوم به اینس‌تکس، «باید نفت از کشور خریداری شود».

شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای که روز ۱۸ اردیبهشت صادر کرد، ضمن اعلام کاهش برخی تعهدات ایران مانند محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم و ذخائر آب سنگین، به کشورهای اروپایی شصت روز فرصت داد «تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی» را عملیاتی کنند.

در این بیانیه تاکید شده بود که اگر این تعهدات عملی نشود، ایران «محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک» را نیز رعایت نخواهد کرد.

ایران انتظار دارد در ۲۶ روز باقیمانده به پایان مهلت شصت‌ روزه‌اش، بتواند تضمین‌های بیشتری برای فروش نفت دریافت کند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که دوشنبه ۲۰خرداد به تهران سفر کرده بود، در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، گفت: اروپا تلاش خواهد کرد که منافع اقتصادی ایران در چارچوب برجام تأمین شود، اما نباید انتظار «معجزه» داشت و رویکرد کاهش تعهدات ایران را نیز نمی‌پذیرد.