درخواست برای طرح مطالبات جامعه ال‌جی‌بی‌تی در اعتراضات ایران

راهپیمایی اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران در رژه افتخاز آمستردام در ژوئیه ۲۰۱۷

سازمان شش‌رنگ، شبکه لزبین‌ها و ترنس جندرهای ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جامعه ال‌جی‌بی‌تی خواستار آن است که اعضای این جامعه در مباحث مرتبط با اعتراضات جاری در ایران دخالت داده شوند و مطالبات آنان نیز، «بخشی از مطالبات عظیم و زیرپا گرفته شده همه مردم ایران باشد».

در بیانیه سازمان شش‌رنگ که به مناسبت تظاهرات بزرگ ایرانیان در برلین منتشر شده، خطاب به ایرانیان معترض آمده است: «ما، جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران، از همه شما می‌خواهیم که از تجربیات گذشته درس بگیریم. امروز نقد و طرح صریح موازین و معیارهای حقوق بشری‌مان، برای آینده ایران، با هیچ توجیهی نباید منکوب شود.»

از زمان استقرار جمهوری اسلامی در ایران، اقلیت‌های جنسی در این کشور با تبعیض‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند و مقامات جمهوری اسلامی با القاب نفرت‌انگیزی آن‌ها را مورد خطاب داده و «غیرانسان یا بیمار» می‌خوانند.

سازمان شش‌رنگ در بیانیه خود با اشاره به حضور اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی در اعتراضات داخل و خارج ایران تأکید کرد: «ما، بدن‌های به حاشیه رانده شده، ... به خیابان آمده‌ایم تا بگوییم: دموکراسی‌ در ایران تنها زمانی متحقق خواهد شد که به مطالبات و خواسته‌های تمام ستم‌دیدگان این سال‌ها رسیدگی کند و حقوق اساسی آنها را تضمین و هر گونه تبعیض و خشونت علیه آنان را جرم‌ دانسته و برای آن مجازات تعیین کند.»

پیشتر عفو بین‌الملل تأیید کرده که قوانین جمهوری اسلامی ارتکاب جنایت علیه همجنس‌گرایان را «مجاز» کرده و «حملات خشونت آمیز و مرگبار علیه این افراد را به دلیل گرایش جنسی واقعی یا هویت جنسیتی آنها قانونی می‌داند».

در بیانیه شش‌رنگ به ساره صدیقی همدانی و الهام چوبدار، دو عضو جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران اشاره شده که هنوزبه اتهام ترویج همجنسگرایی، در بند و در انتظار بررسی احکام اعدامشان هستند.

این سازمان نوشت تصاویر سرکوب خشونت‌بار اعتراضات ایران «به ما درکی روشن از جنایاتی که در زندان‌ها و در خفا بر جوانان و مردم معترض روا می‌دارند را نیز نشان داد».

پیشتر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور وضعیت حقوق بشر در ایران هم در یک گزارش خود به مسئله «شکنجه‌درمانی» اقلیت‌های جنسی در ایران اشاره کرد و از «شوک الکتریکی» و «تزریق اجباری هورمون یا تجویز داروهای قوی» به کودکان همجنسگرا، دوجنسگرا و تراجنسی در ایران ابراز نگرانی کرد.