مه‌لقا ملاح، ملقب به «مادر محیط زیست ایران» درگذشت

مه‌لقا ملاح، ملقب به «مادر محیط زیست ایران» روز دوشنبه ۱۷ آبان در ۱۰۴ سالگی درگذشت.

خانم ملاح بنیانگذار سازمان غیر دولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌ زیست» بود و زندگی خود را وقف محیط زیست ایران کرد.

او در رشته‌های فلسفه، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران تحصیل کرده بود و مدرک دکترای خود را در علوم اجتماعی از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرده بود.

مه‌لقا ملاح که در فرانسه همزمان با تحصیل، دوره کتابداری را نیز در کتابخانه ملی این کشور گذرانده بود پس از بازگشت به ایران به کتابخانه دانشگاه تهران رفت و در سال ۱۳۴۷ رئیس کتابخانه موسسه تحقیقات روان‌شناسی شد.

Your browser doesn’t support HTML5

درگذشت مه‌لقا ملاح؛ گقت‌وگو با سام خسروی‌فرد

او در سال ۱۲۹۶ در کاروانسرایی در میان راه مشهد به دنیا آمد. مادرش خدیجه افضل‌وزیری، روزنامه‌نگار و فعال بنام حقوق زنان در ایران و مادربزرگش بی‌بی‌خانم استرآبادی از نویسندگان دوران مشروطه و بنیانگذار اولین مدرسه دختران در ایران است.

مه‌لقا ملاح مقالات متعددی درباره آلودگی محیط زیست و شیوه‌های مبارزه با آن در نشریات گوناگون منتشر کرده است. او در مصاحبه‌ای که خبرگزاری مهر منتشر کرد، گفته بود: «از تمام سفارتخانه‌ها خواستم که اطلاعات محیط زیست کشورشان را در اختیارم قرار دهند. مدام مطالعه و تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم باید برای اقدام جمعی دست به کار شویم. دوست داشتم فرهنگ حفاظت از محیط زیست را به مردم بیاموزم».

با استفاده از خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر