سازمان هواشناسی «هشدار زرد» صادر کرد؛ تشدید آلودگی هوا در پنج کلان‌شهر ایران

نمایی از آلودگی گسترده هوا در کلان‌شهر تهران

سازمان هواشناسی ایران روز شنبه ۲۲ آبان با صدور «هشدار زرد» در مورد تشدید آلودگی هوا در پنج کلان‌شهر شامل تهران، اصفهان، مشهد، اراک و کرج، از شهروندان خواست که از رفت‌وآمد غیرضروری در این مناطق بپرهیزند.

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک، شاخص کیفیت هوا برای «تمام گروه‌ها» و نه فقط گروه‌های حساس، تا حد ناسالم افت خواهد کرد.

در چنین شرایطی این سازمان توصیه می‌کند که حتی افراد سالم هم از انجام فعالیت‌‌های ورزشی در سطح شهرهای آلوده خودداری کنند.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرد سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

محمدصادق حسنوند با استناد به یافته‌های جدید گفته بود میانگین سالانه غلظت مهم‌ترین آلاینده هوا در ایران تقریبا سه برابر استاندارد موجود و حدود شش برابر استاندارد جدیدی است که تابستان گذشته از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شد.

تشدید آلودگی هوا در سال‌های اخیر به ویژه در ماه‌های سرد سال به یکی از چالش‌های محیط زیستی ایران تبدیل شده است.

در دی‌ماه ۹۹ شاخص آلودگی در برخی از شهرهای ایران از جمله تهران و اصفهان از وضعیت قرمز گذشت و در برخی مناطق به «وضعیت بنفش» به‌ معنای بسیار ناسالم رسید.

بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان دلیل بحرانی شدن آلودگی هوا را در آن زمان استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها اعلام کرده بودند. در همین زمینه، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران در بهمن‌ماه ۹۹ تاکید کرد ذرات معلقی که در هوای کلان‌شهرهای ایران رها می‌شود «سرطان‌زا و هم‌رده با رادیواکتیو» است.

با استفاده از گزارش خبری رسانه‌های ایران و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن