آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران تقریبا آماده غنی‌سازی ۶۰ درصدی است

تصویری از تاسیسات غنی سازی ایران در نطنز (عکس از آرشیو)

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۵ فروردین اعلام کرد که ایران مقدمات لازم برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز را تقریبا کامل کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر اعلام کرده بود که ناظران این نهاد، امروز از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز بازدید کرده‌اند.

حکومت ایران همچنین به آژانس اطلاع داده است که قصد دارد شش سانتریفیوژ جدید نسل آی‌آر۱ را در زیرزمین سایت نطنز نصب کند و به‌این‌ترتیب، شمار سانتریفیوژهای نسل اول خود را به ۱۰۲۴ عدد برساند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای این خبر را تایید کرد.

از سر گیری گفت‌وگوهای غیر مستقیم برای احیای برجام

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه بار دیگر با تاکید بر تعهد دولت جو بایدن به تداوم مذاکرات هسته‌ای گفت که ایالات متحده و ایران روز پنجشنبه ۲۶ فروردین گفت‌وگوهای «غیرمستقیم» خود را با هدف احیای توافق برجام در وین از سر می‌گیرند.

سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران تصریح کرد که ایالات متحده تمایلی به افزودن بر گمانه‌زنی‌های موجود در مورد علل و منشاء حملات آخر هفته گذشته (در تاسیسات هسته‌ای نطنز) ندارد.

خانم ساکی با بیان این‌که‌ «گفت‌وگوهای دیپلماتیک – هرچند به‌طور غیر مستقیم – فردا در وین از سر گرفته می‌شود»، افزود: «ما می‌دانیم که روندی طولانی در پیش خواهد بود اما بی‌تردید آن را به فال نیک می‌گیریم».

او در بخش دیگری از سخنانش، از سر گیری مذاکرات با جمهوری اسلامی را «گامی رو به جلو» توصیف کرد و اظهار داشت:‌ «تصور ما این است که آن‌ها (مقامات ایران) قصد دارند فردا (در مذاکرات) حاضر شوند».

جن ساکی پیش‌تر روز سه‌شنبه از اقدام «تحریک‌آمیز» جمهوری اسلامی برای آغاز غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد ابراز نگرانی کرده بود.

حکومت ایران روز ۲۴ فروردین از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در کشور خبر داد. اعلام این سطح از غنی‌سازی توسط تهران دو روز پس از وقوع انفجار در نطنز صورت گرفت.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه این اقدام را «پاسخی به شرارت» اخیر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز خواند؛ جمهوری اسلامی و برخی رسانه‌های غربی و اسرائیلی می‌گویند اسرائیل پشت این خرابکاری بوده است.

یک مقام ارشد آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که راب مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، در مذاکرات روز پنج‌شنبه در وین حضور خواهد داشت.

جمعه گذشته، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و طرف‌های حاضر در توافق برجام پس از چهار روز در پایتخت اتریش به پایان رسید. در این مذاکرات علاوه بر نمایندگان ایران، دیپلمات‌هایی از آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا شرکت داشتند.

ایالات متحده اگرچه به‌طور غیرمستقیم در مذاکرات احیای برجام در وین حضور داشت اما دیپلمات‌های اروپایی محتوای این مذاکرات را به آن‌ها منتقل می‌کردند.

بیشتر در این باره: هشدار اروپا و عربستان به ایران درباره سرنوشت احیای برجام در پی غنی‌سازی ۶۰ درصدی

با تشدید تنش در چند روز اخیر، تردیدها در مورد مذاکرات مربوط به احیای برجام که هفته گذشته در وین برگزار شد، به‌شدت بالا گرفته است.

سه قدرت اروپایی حاضر در برجام شامل آلمان، بریتانیا و فرانسه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، تصمیم حکومت ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و به‌کارگیری سانتریفوژ‌های پیشرفته آی‌آر۶ را به‌شدت نگران‌کننده خواندند.

آن‌ها اقدام اخیر تهران را مغایر با تلاش‌های صورت گرفته به‌منظور احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دانستند و از جمهوری اسلامی خواستند «روند دیپلماتیک را پیچیده‌تر نکند».

همزمان، وزارت خارجه عربستان نیز از جامعه جهانی خواست تا تدابیری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اتخاذ کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر