حمله پهپادی به مجتمع اصفهان؛ مرندی اسرائیل را تهدید کرد

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم

یک روز پس از تأیید حمله ریزپهپادها به یک مجتمع صنایع نظامی ایران، محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده دولت ابراهیم رئیسی، به اسرائیل و اقلیم کردستان عراق هشدار داد.

وزارت دفاع ایران شامگاه شنبه، ۸ بهمن، تأیید کرد که ریزپهپادهایی قصد عملیات علیه مجتمع صنایع نظامی در استان اصفهان را داشتند.

این وزارتخانه گفت که دو ریزپهپاد تهاجمی با آتش پدافند سرنگون شده و ریزپهپاد سوم سبب آسیب جزئی به سقف یکی از کارگاه‌های مجتمع شده است.

محمد مرندی که هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وین را همراهی می‌کرد، به‌طور تلویحی مبدأ اعزام ریزپهپادهای تهاجمی را از اقلیم کردستان عراق معرفی کرده است.

او روز نهم بهمن با درج تصویری از انفجار در مجتمع صنایع نظامی اصفهان در توییتر نوشت: «هرچند نتانیاهو و متحدان تروریستی تحت حمایت غرب او در شمال عراق، شکست خوردند، (اقدام آن‌ها) عواقبی در پی خواهد داشت.»

محمد مرندی افزود: «هر دوی آن‌ها باید یاد بگیرند که با وجود شکست، تنبیه هم در راه است.»

این مشاور دولت رئیسی نظر به بحران امنیتی داخلی اسرائیل نیز که در روزهای گذشته تشدید شده، به طعنه نوشت: «هفته خوبی برای رژیم آپارتاید، چه در داخل و چه در خارج از کشور نیست.»

هنوز مقامات رسمی یا نظامی ایران در مورد اقلیم کردستان عراق به عنوان مبدا اعزام ریزپهپادهای تهاجمی به اصفهان سخنی بیان نکرده‌اند و محمد مرندی نیز در پیام خود مدرکی در مورد این ادعا نیاورده است.

هنوز هیچ مقامی نیز در اسرائیل به رویداد حمله توسط ریزپهپادها به کارخانه‌های صنایع نظامی در اصفهان اشاره نکرده است. اسرائیل در سال‌های گذشته در مظان اتهام به انجام شماری عملیات علیه صنایع نظامی و تأسیسات هسته‌ای ایران بوده است.

عراق و اقلیم کردستان عراق خرداد امسال اتهامات ایران در زمینه حضور عوامل موساد، سازمان اطلاعات و جاسوسی اسرائیل، در شمال عراق را رد کردند.

سپاه پاسداران اواخر اسفند پارسال با شلیک ۱۲ فروند موشک به اربیل، از جمله ویلای مجلل و وسیع «باز کریم بَرزَنجی»، بازرگان سرشناس کرد عراقی و وزیر اسبق در دولت اقلیم را منهدم کرد.

سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران گفته بود آن عملیات «یک جراحی کوچک بود که به‌طور دقیق انجام شد».

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران همواره مدعی بوده‌اند که اقلیم کردستان عراق به مقری برای موساد تبدیل شده است.