رئیس پلیس تهران: کسانی که «غفلتاً» شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند، دیگر بازداشت نمی‌شوند

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ

رئیس پلیس تهران بزرگ می‌گوید از این پس افرادی که «غفلتاً شئونات اسلامی» را رعایت نمی‌کنند، به بازداشتگاه‌ها نمی‌روند، بلکه در کلاس آموزشی شرکت می‌کنند.

حسین رحیمی در اختتامیه جشنواره عکس «تهران، شهر امن» این موضوع را بیان کرده و افزود که این تصمیم بنا به «تدبیر فرمانده ناجا» اتخاذ شده‌است.

او گفت: «بنا به تدابیر فرمانده ناجا کسانی که شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند و غفلت‌هایی در این حوزه داشته‌اند دیگر به بازداشتگاه‌ها نمی‌روند، پرونده برایشان تشکیل نمی‌شود و آنها را به دادگاه نمی‌فرستیم بلکه جلسات آموزشی برای اصلاح رفتارشان برگزار می‌شود.»

آن‌طور که آقای رحیمی خبر می‌دهد، در سال جاری شمسی «۱۲۱ جلسه آموزشی در این حوزه برگزار شده و بیش از هفت هزار و ۹۰۰ نفر در این کلاس‌ها آموزش دیده‌اند.»

وی اضافه کرد که «ما به هیچ وجه با کسانی که در امنیت عمومی جامعه اخلال ایجاد کنند سازش نخواهیم کرد ولی در برابر غفلت‌هایی که صورت گیرد با رویکرد اجتماعی سعی در اصلاح رفتار شهروندان داریم.»

رئیس پلیس تهران با بیان اینکه در حال حاضر، «روزانه هزاران نفر در پلیس، آموزش عمومی می‌بینند»، گفت: «ما به جای دستگیری مجرمانی که تخلفات و جرائمی را در سطح پایین مرتکب شده‌اند، آنها را آموزش می‌دهیم.»

رحیمی همچنین از حضور بیش از «۲۸۲ هزار نفر از خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان، کارکنان دولت و کسبه» طی ۹ ماه اول سال ۹۶ در این کلاس‌ها خبر داده و افزود که این افراد برای آنچه وی «اصلاح رفتار» نامید، آموزش دیده‌اند.

این فرمانده پلیس با این حال هیچ اشاره‌ای به محتوای به گفته وی «آموزشی» این نوع کلاس‌ها برای افرادی که شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند نکرد و در مورد «آموزش» کسانی که به گفته او «مرتکب تخلفات سطح پایین» شده‌اند نیز توضیحی نداد.

در همین حال، حسین رحیمی هیچ اشاره‌ای نیز به علت توقف این تصمیم جدید مبنی بر عدم بازداشت «بدحجابان» از سوی پلیس نکرد.

رئیس پلیس تهران بزرگ مردادماه سال جاری اعلام کرده بود که رویکرد پلیس در اجرای طرح «گشت ارشاد»، «سلبی و قهرآمیز» نخواهد بود و اساس کار این نیرو در برخورد با «ناهنجاری»، «ایجابی» است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش برای مقابله با آنچه که گسترش «بدحجابی و پوشش‌های مختلف غربی» در ایران می‌نامند، طرحی با عنوان «گشت ارشاد» راه‌اندازی کرده‌اند که یکی از وظایف آن، مقابله با پوشش‌هایی است که آن را «نامتعارف» می‌دانند.

با این حال، براساس گفته‌های برخی مقام‌های قضایی و انتظامی، این طرح جنجالی که مخالفان بسیاری دارد، کارایی چندانی نداشته‌است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از جمله مقام‌های قضایی است که شهریور ماه سال ۱۳۹۵ با ذکر این‌که نمی‌توان برای همه خانواده‌ها و افراد در کشور «مأمور» گذاشت، گفته بود که اقدامات «سلبی» در زمینه حجاب در ایران بی‌نتیجه بوده‌است.

مردادماه همان سال نیز حسین ساجدی‌نیا، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ گفته بود که «وضعیت فعلی حجاب و عفاف زیبنده جامعه اسلامی نیست و با رصد وضعیت حجاب طی ۱۵ سال اخیر به این نتیجه می‌رسیم که به تدریج وضع بدتر شده‌است».

احمد صحت‌قول، مدیرکل فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در ایران، روز سوم خرداد در این زمینه گفته بود که «۱۰ استان ایران خط قرمز حجاب را رد کرده‌اند» و این موضوع، «زنگ خطری» برای جامعه طلاب و روحانیت در جمهوری اسلامی است.

.......................................

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری تسنیم