لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۵

یک مقام سازمان تبلیغات اسلامی: ۱۰ استان خط قرمز حجاب را رد کرده‌اند


احمد صحت‌قول، مدیرکل فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی.
احمد صحت‌قول، مدیرکل فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی.

احمد صحت‌قول، مدیرکل فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در ایران، روز چهارشنبه سوم خرداد با اعلام اینکه «۱۰ استان ایران خط قرمز حجاب را رد کرده‌اند» آن را «زنگ خطری» برای جامعه طلاب و روحانیت در جمهوری اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام احمد صحت‌قول که در یک همایش در اردبیل سخن می‌گفت، افزود: «اگر جداول کارشناسی‌شده وضعیت حجاب در شهرها و استان‌های کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم خواهیم دید که ۱۰ استان کشور خط قرمز این واجب شرعی را رد کرده‌اند.»

او در عین حال افزود که «خوشبختانه با [وجود] ورود برخی شبکه‌های ماهواره‌ای و فضاهای مجازی به نهاد خانواده‌های ایرانی هنوز هم می‌توان به وجود ۵۰ درصدی حجاب شرعی بانوان در کشور افتخار کرد.»

مدیرکل فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد این «جداول کارشناسی‌شده»، نام ۱۰ استان، و جزئیات «خط قرمز حجاب» توضیحی نداد.

وی اما آنچه «دشمن» نامید را متهم کرد که برای محو حجاب «سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده» و ابراز نگرانی کرد که «دشمن» در حال‌حاضر در زمینه بدحجابی به «بزرگ‌ترین خاکریزی که در چند سال اخیر جرأت دست‌درازی به آن را نداشته به راحتی … دست یافته است.»

اعلام «زنگ خطر» از سوی مدیرکل فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه حجاب در ایران در حالی است که نهادهای جمهوری اسلامی هرساله بودجه زیادی را برای اجرای قانون حجاب اجباری از طریق «آیین چادرگذاری» در مدارس، گشت ارشاد، «طرح ملی خوش‌حجابی»، و توبیخ و تنبیه هزینه می‌کنند.

موضوع حجاب و حق انتخاب پوشش در ایران سال‌هاست به یکی از جنجالی‌ترین مسائل اجتماعی تبدیل شده و سال گذشته در دیداری میان صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، و یکی از برجسته‌ترین شاگردان آیت‌الله خویی در نجف، آیت‌الله اسحاق فیاض به مقامات ایرانی هشدار داد که «به‌رغم گسترش فرهنگ حجاب در بسیاری از کشورهای اسلامی، مشکل بدحجابی و بی‌حجابی در ایران همچنان وجود دارد.»

آیت‌الله اسحاق فیاض در دیدار با هیئتی ایرانی به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی در عین حال گفت که به‌کارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب مؤثر نیست.

با این وجود، روحانیون بانفوذ در ایران بر مقابله اجباری با بدحجابی تأکید دارند و ازجمله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم پیش از این گفته بود که «باید با موج ضدحجاب مقابله شود؛ زیرا حجاب یک مسئله سرنوشت‌ساز و مهم است و امروز جنبه سیاسی، مبارزاتی و دهن‌کجی به نظام نیز پیدا کرده است.»

مردادماه سال گذشته، حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ گفت که «وضعیت فعلی حجاب و عفاف زیبنده جامعه اسلامی نیست و با رصد وضعیت حجاب طی ۱۵ سال اخیر به این نتیجه می‌رسیم که به تدریج وضع بدتر شده است».

سال گذشته، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، یک نظرسنجی انجام داد که بر اساس نتایج آن، تنها ۲۸ درصد از زنان ایران تمایل به استفاده از «چادر مشکی همراه با مقنعه» دارند.

مقام‌های دولت حسن روحانی پیش از این بارها از برخورد انتظامی با موضوعاتی مانند حجاب انتقاد کرده‌اند و آقای روحانی خود تأکید کرده که «با ون، مینی‌بوس، پاسبان و سرباز، فرهنگ درست نمی‌شود».

رئیس‌جمهوری ایران، روز ۳۱ فروردین ۹۵ نیز با طرح «گشت‌های نامحسوس» مخالفت کرده بود.

شهریورماه گذشته، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، با ذکر این‌که نمی‌توان برای همه خانواده‌ها و افراد در کشور «مأمور» گذاشت، گفت که اقدامات «سلبی» در زمینه حجاب در ایران بی‌نتیجه بوده است.

در مقابل اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از فرماندهان نیروی انتظامی خواسته است که در اجرای طرح‌های مربوط به حجاب اجباری به «مخالفت برخی افراد یا فضاسازی‌های رسانه‌ای» توجه نکنند و کار خود را پیش ببرند.

XS
SM
MD
LG