لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

آیت‌الله خامنه‌ای: نیروی انتظامی در طرح امنیت اخلاقی به مخالفت افراد و رسانه‌ها توجه نکند


در حالیکه پیش از این رئیس جمهوری ایران با طرح «گشت‌های نامحسوس» مخالفت کرده بود، رهبر جمهوری اسلامی از فرماندهان نیروی انتظامی خواست که در اجرای طرح «امنیت اخلاقی» به «مخالفت برخی افراد یا فضاسازی‌های رسانه‌ای» توجه نکنند و کار خود را پیش ببرند.

براساس گزارش وبسایت آیت الله خامنه‌ای، او روز یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت، در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی همچنین گفت که «بعضی قمه می‌کشند اما بعضی هنجارشکنی می‌کنند و گناه را رواج می‌دهند؛ این اگر اهمیتش بیشتر نباشد کمتر نیست».

وی تاکید کرد که «اعتیاد، شرارت‌ها، و هنجارشکنی‌ها، موجب تهدید امنیت جسمی، جانی و اخلاقی جامعه می‌شود» و باید با «استفاده از دیدگاه‌های کارشناسانه‌ انسان‌های متفکر و صاحب‌نظر به‌خصوص در درون نیروی انتظامی، برای مقابله با این مسائل، برنامه‌ریزی دقیق کرد».

آقای خامنه‌ای اضافه کرد: «در موضوعات مربوط به امنیت اخلاقی، بعد از برنامه‌ریزی دقیق، مستحکم، عقلانی و صحیح، دیگر نباید به مخالفت برخی افراد یا فضاسازی‌های رسانه‌ای توجه شود بلکه باید با توکل بر خدا کار را پیش برد».

وی همچنین با اشاره به گفته او «سعی دشمنان برای ایجاد ناامیدی، بدبینی و اختلاف در کشور» خواستار «مراقبت» مسئولان و مردم از «وحدت موجود در کشور» شد و افزود که «ایجاد دوجریانی، دوفرقه‌ای و دوقطبی از ضربه‌های مهلکی است که دشمن به‌دنبال آن است».

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران، روز ۳۰ فروردین اعلام کرده بود که هفت هزار مامور در قالب «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» پلاک خودروهایی که اقدام به مواردی چون «کشف حجاب در خودرو»، «مزاحمت برای نوامیس»، «آلودگی صوتی» و «انجام حرکات نمایشی» کنند را از طریق «ارسال پیامک» گزارش می‌دهند.

این طرح با واکنش منفی مقام‌های دولتی و واکنش مثبت مقام‌های قضایی روبرو شده است.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز ۳۱ فروردین در مخالفت با این گشت‌ها گفته بود که «اولین وظیفه» حکومت در قبال مردم «احترام به شخصیت، جایگاه و کرامت» آنهاست زیرا «این کرامت مقدم بر دین است».

در مقابل روز سه‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، ۱۹۰ نماینده مجلس از این طرح حمایت کردند و حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، مخالفان این طرح را «اشخاص و جریان‌های غربگرا و مروجان بی‌بندوباری» خواند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود همچنین خواستار آن شد که تصویر یک «یار مهربان و مقتدر» از نیروی انتظامی در ذهن مردم ترسیم شود.

به گفته آقای خامنه‌ای، «اقتدار و قاطعیت بدون بی‌رحمی»، «سلامت درونی»، «حضور به‌هنگام و سریع»، «عطوفت و کمک به مردم»، و «قانون‌گرایی» از عواملی است که موجب ارائه تصویری مثبت از نیروی انتظامی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به کاهش تصادفات جاده‌ای گفت که «آمار تلفات همچنان بالا است و نیروی انتظامی و دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند این آمار به‌طور مستمر کاهش یابد».

آمار تصادفات جاده‌ای در ایران و تلفات ناشی از آن، در شمار بالاترین‌ها در جهان محسوب می‌شود.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، ۱۶ هزار و ۸۷۲ نفر در حوادث رانندگی سال۹۳ کشته شدند که این آمار در مقایسه با سال قبل از آن ۲. ۶ درصد کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG