دستور رئیسی برای «سالم‌سازی فضای مجازی» و تکمیل شبکه ملی اطلاعات

ابراهیم رئیسی،

ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران، به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستور داد راهبری تکمیل شبکه ملی اطلاعات را با جدیت پیگیری کنند.

رئیس جمهوری ایران در جلسه عصر سه‌شنبه شورای عالی فضای مجازی تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت دانست.

ابراهیم رئیسی با تاکید بر «لزوم سالم‌سازی و ایمن‌سازی فضای مجازی» اظهار داشت: «در شرایطی که دشمنان به فضای شخصی و اطلاعاتی مردم و کشور هجمه می‌آورند، غفلت در این زمینه از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست.»

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی در جلسه رأی اعتماد مجلس در روز ۳۱ مرداد به نمایندگان مجلس وعده داده بود که طرح شبکه ملی اطلاعات را تا چهار سال آینده اجرایی کند.

حکومت ایران سال‌ها است که به دلایل امنیتی و برای کنترل اعتراض‌ها و سرکوب‌ها یا سانسور وقایع سرکوب‌ها، تحت عنوان راه‌اندازی «شبکه ملی» درصدد عملی کردن طرحی برای جدا کردن اینترنت داخلی (اینترانت) از اینترنت جهانی است. این طرح قرار بود تا سال ۹۵ اجرایی شود ولی به دلایل مختلف به تاخیر افتاده است.

در ماه‌های اخیر نیز پس از آن که رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند و از محدود نکردن آن توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد، طرح «صیانت از فضای مجازی» در دستور کار مجلس ایران قرار گرفت که محوریت آن محدود کردن شبکه‌های اجتماعی است.

موضوع راه‌اندازی «اینترنت ملی» در ایران، پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و بعدها در وزارت ارتباطات، با عنوان «شبکه ملی اینترنت» دنبال شد.

آن‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اردیبهشت امسال برآورد کرده بود تا سال گذشته حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان صرف ایجاد «اینترنت ملی» شده است.