درخواست عفو بین‌الملل برای تحقیقات بین‌المللی درباره کشتار معترضان در ایران

عفو بین‌الملل می‌گوید تاکنون ده‌ها نفر در اعتراضات اخیر ایران کشته شده‌اند

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه اعلام کرد که تحقیقات فعلی این نهاد مدافع حقوق بشر نشان می‌دهد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب اعتراضات مردمی، به طور گسترده‌ای از زور و «خشونت بی‌رحمانه» استفاده می‌کنند.

عفو بین‌الملل می‌گوید سرکوب خشونت بار اعتراضات در پناه قطع اینترنت و عدم دسترسی مردم به شبکه‌های ارتباطی صورت می‌گیرد.

اگنس کالامار ، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، در همین زمینه خواستار ایجاد ساز و کار تحقیقات مستقل توسط شورای حقوق‌بشر سازمان ملل شد تا به سرکوب غیرقانونی معترضان در ایران رسیدگی کند.

خانم کالامار گفته است: «تصاویری از مردم ایران را در سراسر این کشور می‌بینیم که شجاعانه در مقابل نیروهای امنیتی ایستاده‌اند، زنانی که گیسوان خود را می‌برند، و روسری‌های خود را به آتش می‌کشند.»

او اضافه کرد: «تاکنون ده ها نفر از جمله کودکان کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند. صدای مردم شجاع ایران که بلند حمایت بین‌المللی را فریاد می‌زنند، نباید ناشنیده گرفته شود.»

دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل همچنین اظهار داشت که تحقیقات عفو بین‌الملل، موارد گسترده‌ای از استفادۀ «غیرقانونی از زور و خشونت بی‌رحمانه توسط نیروهای امنیتی جمهوری‌اسلامی را مستند کرده است که شامل استفاده از فشنگ جنگی و ساچمه‌ای، ضرب و جرح شدید معترضان و خشونت‌های جنسیتی، از جمله علیه زنان است.»

او در ادامه با اشاره به قتل‌های غیرقانونی در جریان اعتراضات و پشت دیوارهای زندان‌ها در ایران، از مردم جهان خواست با امضای طومار عفو بین‌الملل از رهبران کشورهای خود درخواست اقدام قاطع کنند.

دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل همچنین گفت: «پاسخگو نبودن سیستماتیک جمهوری‌اسلامی که دهه‌ها ادامه داشته است، باید پایان یابد.»