اعتراض فدراسیون فوتبال ایران به استفاده فیفا از نام غلط برای خلیج فارس

فدراسیون فوتبال ایران روز شنبه، ۱۷ دی، ساعاتی پس از استفاده از عبارت «خلیج عربی» به جای خلیج فارس در حساب اینستاگرام فیفا همزمان با آغاز مسابقات جام ملت‌های کشورهای عربی به آن واکنش نشان داد.

به گزارش رسانه‌های ایران، فدراسیون فوتبال ایران در این واکنش اعتراضی از عنوان «خلیج عربی» به‌عنوان واژه‌ای «مجعول» نام برده و با انتقاد از استفاده از آن توسط فیفا «اعتراض رسمی جامعه فوتبال و ملت ایران را به این موضوع» اعلام کرد.

فدراسیون فوتبال ایران با اشاره به استفاده از نام «خلیج فارس» در «همه زبان‌ها، ادبیات جهانی و اطلس‌های دربردارنده نقشه‌های کهن و تاریخی» اعلام کرد که «سوابق متقن و استوار اسناد مربوطه جهت تصحیح روندهای ناصواب خلاف عرف بین‌المللی در سال‌های آتی» توسط این فدراسیون به فیفا ارسال خواهد شد.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، همزمان با آغاز جام ملت‌های کشورهای عربی در بصره، در صفحه اینستاگرام خود پستی درباره شروع این مسابقات منتشر کرد و در آن از نام خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده کرد.

صفحه رسمی فدراسیون جهانی فوتبال نیز در بخش استوری اینستاگرام خود، پست اینفانتینو را بازنشر کرد و در توضیح آن نوشت: «رئیس فیفا در مراسم افتتاحیه جام خلیج عربی حضور پیدا کرد.»

در روزهای گذشته، مقتدی صدر روحانی بانفوذ عراقی نیز به مناسبت برگزاری رقابت‌ها جام ملت‌های کشورهای عربی در این کشور در پیامی از نام خلیج عربی استفاده کرده بود.