پلمب بیش از ۳۰۰ واحد صنفی در مازندران به اتهام عدم رعایت حجاب اجباری

صدها واحد صنفی در نقاط مختلف استان مازندران به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری «پلمب» شدند و یا «تذکر» دریافت کردند

یک مقام استان مازندران از «پلمب ۳۳۸ واحد صنفی» به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری و همچنین «تذکر» به دو هزار و ۳۴۳ واحد دیگر صرفاً در رابطه با حجاب اجباری خبر داد.

خبرگزاری حکومتی مهر روز دوشنبه ۱۴ فروردین به نقل از مسیب موسوی، معاون نظارت و بازرسی صمت مازندران، نوشت که این ۳۳۸ واحد صنفی «به‌رغم تذکرات قبلی و به دلیل عدم توجه به مسئله عفاف و حجاب» پلمب شدند.

این گزارش افزوده که طی یک ماه گذشته و هم‌زمان با اجرای «طرح نظارتی ویژه عید» تاکنون ۲۴ پرونده «تخلف» در رابطه با حجاب اجباری تشکیل شده است.

بر اساس اظهارات این مقام استانی، ۱۱۷ مورد از گزارش‌های دریافتی به دلیل ارتباط «موضوعی» برای بررسی به اداره کل جهاد کشاورزی ارسال شدند. او توضیح بیشتری در این‌باره ارائه نکرد.

موسوی همچنین از ایجاد «گشت مشترک» بین این اداره کل با دیگر نهادهای حکومتی از جمله نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و دادستانی در راستای نظارت بر «عفاف و حجاب» در سطح استان خبر داده است.

به گفته او، تاکنون سه هزار و ۷۷۸ واحد صنفی و فروشگاه بزرگ در مازندران مورد بازدید قرار گرفته‌اند که از این میان، بیش از دو هزار و ۳۰۰ واحد با «تذکر شفاهی و یا کتبی» روبه‌رو شدند.

از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری که متأثر از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شکل گرفت، اعتراض‌ها به حجاب اجباری به طرزی بی‌سابقه در ۴۴ سال گذشته از زمان تأسیس جمهوری اسلامی شدت گرفته است.

حکومت طی شش ماه گذشته با هدف سرکوب مخالفان حجاب اجباری از پلمب واحدهای صنفی و تجاری به عنوان یکی از اقدامات بازدارنده استفاده کرده است. بر اساس تصاویر و ویدئوهای متعددی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، در این ماه‌ها شمار قابل توجهی از معترضان بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی ظاهر شده‌اند.