هشدار معاون رئیسی دربارۀ عقب‌نشینی حکومت از حجاب اجباری

شهرهای مختلف ایران هشت ماه پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» همچنان صحنۀ نافرمانی مدنی گستردۀ دختران و زنان در برابر پوششِ تحمیلی حکومت است

معاون حقوقی ابراهیم رئیسی حجاب را «نماد جمهوری اسلامی» ایران دانست و هشدار داد که نباید در این موضوع «مسامحه» کرد.

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، تأکید کرد که اگر در ایران حجاب اجباری نباشد، لفظ جمهوری اسلامی هم «خیلی معنا پیدا نمی‌کند».

در ویدئوی این نشست که روز شنبه ۲۳ اردیبهشت منتشر شد، معاون رئیسی همچون دیگر مقام‌های حکومت، مخالفان حجاب اجباری را «مزدور» و «متصل به خارج» خواند و گفت که «باید با آن‌ها برخورد شود».

مقام‌های جمهوری اسلامی در ۴۴ سال گذشته همواره مخالفان حکومت را به همکاری و «جاسوسی» برای دولت‌های غربی متهم کرده‌اند و از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و مطالبات مدنی مردم به عنوان «اغتشاش» نام می‌برند.

هشت ماه پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران که در ابتدا واکنشی به جان باختن ژینا مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بود، هشدارها و تهدیدهای حکومت علیه زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند ادامه دارد.

در این مدت، مقام‌های مختلف و بخش‌های تندرو حکومت بارها نسبت به پیامدهای «عقب‌نشینی» از مقولۀ حجاب اجباری هشدار داده‌اند.

مراجع قضایی و انتظامی نیز به این بهانه، اقدام به پلمپ صدها مورد از اماکن تجاری، تفریحی و گردشگری کرده‌اند. با این حال همچنان شهرهای مختلف ایران، صحنۀ نافرمانی مدنی گستردۀ دختران و زنان در برابر پوششِ تحمیلی حکومت است.

بیشتر در این باره: رسانه نزدیک به سپاه: ارسال پیامک «تذکر حجاب» به مالکان خودروها از سر گرفته شد