عضو مجمع تشخیص مصلحت: نظر اعضا درباره لوایح اف‌ای‌تی‌اف تغییر نکرده است

نشست اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ عکس آرشیوی

محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، می‌گوید که نظر اعضای این مجمع درباره لوایح گروه ویژه اقدام مالی، موسوم به اف‌ای‌تی‌اف، تغییر نکرده و «معایب» آن به مراتب بیشتر است.

آقای شبستری روز سه‌شنبه، ۹ دی، در مورد لوایح اف‌ای‌تی‌اف به خبرگزاری مهر گفت که «نظر من عوض نمی‌شود» و بعید است که «نظر آقایان دیگر هم در این زمینه عوض شده باشد».

او در عین حال با بیان این‌که لوایح اف‌ای‌تی‌اف، ابتدا در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام و سپس در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد، افزود: «خیلی نمی‌شود پیش‌بینی کرد که چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت همچنین تاکید کرد که «معایب» لوایح گروه ویژه اقدام مالی بیشتر از مزایای آن است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که معاون حقوقی رئیس جمهوری ایران هفته پیش اعلام کرد، رهبر جمهوری اسلامی با درخواست دولت حسن روحانی برای تمدید مهلت بررسی لوایح اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرده است.

بیشتر در این باره: موافقت علی خامنه‌ای با بررسی دوباره لوایح «اف‌ای‌تی‌اف» در مجمع تشخیص مصلحت

از چهار لایحه‌ای که باید در این زمینه به تصویب نهایی برسد دو لایحه مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم با وجود اصرار دولت حسن روحانی، همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف است.

مخالفان تصویب این لوایح در حکومت ایران می‌گویند در صورت تصویب آنها، کمک‌های مالی ایران به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان با مشکل مواجه خواهد شد.

گروه ویژه اقدام مالی به دلیل امتناع جمهوری اسلامی از تصویب برخی از این لوایح، ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده و به همه کشورها اختیار داده است که در نقل و انتقال‌ مالی با ایران به طور مستقل اقدام کنند.

در روزهای اخیر، سخنگوی دولت ایران در سخنانی اعلام کرد که بابت تامین ارز واکسن کرونا مشکلی نیست و مسئله اصلی «موانع انتقال پول بوده» که با توجه به «قوانین تحریم و قواعد اف‌ای‌تی‌اف چندین مرحله انتقال پول» با مانع روبه‌رو است.

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس ایران، نیز در صفحه توئیترش نوشته است که به خاطر مسئله اف‌ای‌تی‌اف و ناتوانی ایران در نقل‌ و انتقال هزینه خرید واکسن خارجی، سهمیه ایران از واکسن کرونا باطل شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری مهر، رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.