گاردین: اعتراضات در ایران به موجی روی موج تبدیل شده است

دختری پشت سر شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم مهسا امینی در شهر سقز

روزنامه «گاردین» در شماره روز سه‌شنبه ۱۵ آذر خود با انتشار مقاله‌ای تفصیلی به اعتراضات مردمی و سرکوب خونین نهادهای امنیتی در ایران پرداخته و نوشته که ایران وارد یک دوره اعتراض متوالی شده و جمهوری اسلامی در مقابل موج‌های پشت سر هم اعتراضات قرار گرفته است.

این گزارش با اشاره به کشته شدن دست‌کم ۴۴۸ معترض، بازداشت ۱۷ هزار نفر و صدور حکم اعدام برای «۳۶ معترض» طی سه ماه گذشته می‌نویسد به رغم سرکوب‌های خونین، هر روز تظاهرات تازه‌ای برگزار می‌شود؛ چه در دانشگاه‌ها، چه در خیابان‌ها و چه در گورستان‌هایی که قربانیان گلوله‌ها و باتوم‌های پلیس در آن‌جا به خاک سپرده می‌شوند.

گاردین می‌نویسد هر معترضی که کشته می‌شود، مطمئن باشید که به اعتراضاتی در مراسم چهلم او و احتمالا کشته شدن افراد دیگری توسط نیروهای امنیتی منجر می‌شود و بدین ترتیب چرخه توحش و ارتجاع جمهوری اسلامی گسترش می‌یابد.

این گزارش می‌افزاید جنبش گسترده‌ای در کشور به راه افتاده که بدون نام، بدون رهبر، متنوع و سازگار است و از یک نیرو و دارایی عظیمی که تاکنون مورد بهره برداری قرار نگرفته بود، استفاده می‌کند: «نارضایتی پنهان زنان از وضعیت اجتماعی درجه دوم خود، همچنین جوان‌گرایی این جنبش که برخلاف افراد مسن‌‌تر، چیزی برای باختن ندارند و ترسی به دل راه نمی‌دهند».

گاردین می‌نویسد: شجاعت جوانان ایرانی که خواهان «بازپس‌گیری کشورشان و برچیدن پادگانی که خامنه‌ای از کشور ساخته» هستند و با تفنگ و باتوم نیروهای امنیتی روبرو می‌شوند، تحسین جامعه جهانی را برانگیخته است.

این گزارش به خیزش‌های بلوچ‌ها و کردها اشاره کرده و می‌نویسد با وجود این‌که رسانه‌های خارجی بر جنبه فمینیستی اعتراضات تمرکز دارند، اما ناآرامی‌هایی که در سراسر ایران رخ داده و حضور دهها هزار ایرانی مقیم خارج در تظاهرات‌های حمایتی از معترضان داخلی، بسیار متنوع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.