مرندی: حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی هرگز پیش‌شرط توافق با واشینگتن نبوده است

عکس آرشیوی از یکی از نشست‌های مربوط به مذاکرات احیای برجام در وین

مشاور ارشد هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در وین در واکنش به گزارش شبکه سی‌ان‌ان درباره خواسته‌های تهران در مذاکرات احیای برجام ادعا کرد که «حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی هیچ‌‌گاه پیش‌شرط توافق نبوده است».

محمد مرندی روز شنبه ۲۹ مرداد در توییتی نوشت: «بارها در چند ماه اخیر گفته‌ام که خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا هیچ‌گاه پیش‌شرط یا درخواستی کلیدی نبوده است.»

در ادامه این توییت آمده است: «ایران هم سنتکام را در لیست [گروه‌های] تروریستی خود نگه خواهد داشت. اما اگر آمریکا نیاز دارد چنین چیزی بگوید تا توافق را موجه جلوه دهد، به خودشان مربوط است.»

این اظهار نظر در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، مقام‌های غربی در طول وقفه ایجاد شده در مذاکرات احیای برجام بارها به انحای مختلف، موضوع حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی را یکی از موانع اصلی بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عنوان کرده‌اند.

در همین زمینه، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز جمعه ۲۸ مرداد به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که ایران رسماً از یک خواست و شرط کلیدی «خط قرمز» خود که یک مانع بزرگ در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام بود، صرف‌نظر کرده است.

این مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده گفته است ایران در این متن درخواست حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه ایالات متحده را «مطرح نکرده است».

همزمان با این گزارش، شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز در توییتی، اعطای «امتیازهای گسترده» به ایران برای احیای برجام را تکذیب کرد.

با استفاده از توییتر و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ س.ن.