یک عضو اتاق بازرگانی تهران: کشورهای «دوست» هم از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کنند

پرچم‌های ایران و چین

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دامنه تحریم‌ها به کشورهای دوست ما از جمله چین، امارات و عراق هم کشیده شده است و آن‌ها نیز از تحریم‌های آمریکایی تبعیت می‌کنند و ارتباط خود را با ایران از نظر تجاری محدود کرده‌اند.

مهراد عباد روز سه‌شنبه چهارم بهمن‌ به خبرگزاری ایلنا گفت بسیاری از شرکت‌ها مستقیم با ایران ارتباط ندارند و با واسطه کار می‌کنند.

پیشتر نیز برخی مقامات ایران تایید کرده بودند که بخش مهمی از صادرات کشور با تکیه بر دلال‌ها و روش تهاتر، از جمله معامله پایاپای نفت با کالا انجام می‌شود که هزینه واردات را افزایش و سود صادرات را کاهش می‌دهد.

آقای عباد همچنین تصریح کرد در حال حاضر آمار صادرات از ایران به اروپا به کمترین حد خود رسیده است و بیشترین حجم صادرات کالاهای ایرانی به اروپا، به خصوص شرق اروپا با واسطه ترکیه انجام می‌شود.

هنوز اتحادیه اروپا آمارهای تجاری سال ۲۰۲۲ با ایران را منتشر نکرده، اما سال ۲۰۲۱ حدود ۹۰۰ میلیون یورو واردات از ایران داشت که کمتر از یک دهم قبل از تحریم‌های آمریکا است. همچنین صادرات اتحادیه اروپا به ایران به یک سوم کاهش یافته و ۳.۹ میلیارد یورو شده است.

آقای عباد در ادامه گفته است شرکت‌های بزرگ اروپایی از تحریم‌های آمریکایی علیه ایران حمایت و با ما سخت‌گیرانه وارد ارتباط می‌شوند: «اما شرکت‌های کوچک و متوسط آلمان و ایتالیا با ایران به همکاری خود ادامه می‌دادند؛ اما اگر سخت‌گیری‌های اروپا افزایش یابد در تامین نیازهای خود به‌ویژه در حوزه تکنولوژی‌ و فناوری‌های روز در بخش نفت و گاز با چالش جدی مواجه خواهیم شد».

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایلنا، مرکز آمار اتحادیه اروپا/د.خ/ک.ر